- Door
- Thijs Alink
- geplaatst op
- 2 september 2009 08:05 uur
Ongeveer twee jaar geleden interviewde ik Laurens Rosenthal van EvoSwitch en Liesbeth Fontein van Cleanbits voor een artikel over duurzaam hosten. Het eerste klimaatneutrale datacentrum draaide toen een jaar en Cleanbits timmerde reeds een half jaar aan de weg met hun ‘greencheck’. Duurzaamheid, en daarmee groen hosten, stond toen erg in de belangstelling. De vergroening van het Nederlandse serverpark leek niet te stoppen. Maar na twee jaar ‘strijd’ tegen de energieslurpende servers die worden gevoed door grijze stroom valt het uiteindelijke resultaat tegen.
In april dit jaar berichtte Cleanbits trots dat 11,3 procent van de .nl-domeinnen groen werd gehost. Dat was ongeveer één op de tien Nederlandse domeinen. Bij de organisatie hebben zich inmiddels 31 Nederlandse providers aangesloten. Hoewel ik Cleanbits een goed initiatief vind, moet ik toch toegeven dat dit niet echt indrukwekkend cijfers zijn. Na twee jaar ‘strijd’ tegen de energieslurpende servers is de opbrengst een beetje mager.Eind 2007 was er veel aandacht voor groen hosten. Het werd aangezwengeld door Al Gore’s film An Inconvenient Truth en vervolgens opgepakt door PR-medewerkers van diverse providers. Grote namen zoals XS4ALL, IS Interned en NXS sloten zich aan bij het groene initiatief van Cleanbits. Anderen richtten zelf een eigen keurmerk op. Hoewel de critici de groene golf afdeden als een hype of een marketingstunt konden ook zij niet ontkennen dat duurzame hosting flink in opmars was. Want ongeacht of een provider uit overtuiging op groene hosting overstapte of het puur gebruikte als marketingstunt, in beide gavallen droeg hij bij aan de vergroening van de hostingbranche.
De liefde voor groen hosten is inmiddels behoorlijk bekoeld. Slechts mondjesmaat verschijnt er nog een persbericht van een provider over duurzaam hosten. Bovendien betreft het vaak een melding in de marge. Van de providers die het initiatief van Cleanbits als eersten in Nederland omarmden vindt geen enkele provider het nu nog zo belangrijk dat ze het op de index van hun website vermelden. Een optimist zou zeggen dat duurzaamheid nu zo vanzelfsprekend is dat providers er nog maar weinig aandacht aan besteden op hun website en in de pers. Een pessimist zou zeggen dat de marketingkracht van groen hosten inmiddels is uitgewerkt en dat daarmee de aandacht voor het onderwerp ook is verminderd. Als ik naar het geringe aantal Nederlandse domeinen kijk dat inmiddels groen wordt gehost ben ik geneigd de pessimisten te geloven.
Bij providers lijkt de duurzaamheid van hun serverpark dus niet meer zo’n hoge prioriteit te hebben. Klanten lijkt het ook weinig uit te maken. Een onderzoek uitgevoerd door researchbureau GFK onder klanten van Strato wees uit dat de milieuvriendelijkheid van een provider geen rol speelt bij de keuze voor een bepaalde webhoster. De scherpe prijs bleek het belangrijkst. Hetgeen overigens ook niet verwonderlijk is bij een provider die bekend staat om zijn lage prijs. Misschien is het onderzoek niet representatief voor de hele Nederlandse hostingmarkt, maar de uitkomst van het onderzoek is wel een indicatie dat groen hosten onder klanten een lage prioriteit heeft.
Het lijkt dus of hostingproviders en klanten groen hosten de rug toe hebben gekeerd. Toch klopt dat beeld niet helemaal. De publiciteit voor duurzaam hosten mag dan wel zijn verminderd, bij veel hostingproviders (en datacentra) staat duurzaamheid nog steeds hoog op de agenda. Niet omdat dit interessant is vanuit marketingperspectief, maar omdat het interessant is vanuit economisch perspectief. Men kijkt niet zo zeer meer naar de publieke opinie maar naar de energierekening. Een goed voorbeeld voor deze verschuiving is de discussie rond de temperatuur in datacentra of het verminderen van het energieverbruik van servers.
De verschuiving zal Cleanbits slecht uit komen. De organisatie moet het voornamelijk hebben van de publieke opinie. Een discussie over de temperatuur in datacentra of het verminderen van het energieverbruik van servers is lastig uit te leggen aan het publiek. Bovendien klinkt “wij zijn groen” toch een stuk prikkelender dan “wij verbruiken minder stroom”. Daarvoor lopen de PR-mensen niet warm. Toch zal een organisatie als Cleanbits ook wel blij zijn met de nieuwe richting die de hostinbranche is ingeslagen. Het doel van de organisatie komt immers weer een stukje dichterbij. Dit keer niet omdat het een leuk persbericht oplevert, maar omdat het goed is voor de portemonnee van de provider.