- Door
- Edwin Feldmann
- geplaatst op
- 1 september 2009 08:03 uur
Yahoo heeft de twijfelachtige eer om het eerste grote bedrijf te zijn dat de strijd om zijn .tel-domein aangaat. Yahoo heeft een aanklacht ingediend tegen het domein yahoo.tel dat nu in handen is van een Spaanse blogger.
Bedrijven en merkenhouders konden van oktober vorig jaar tot en met februari dit jaar hun .tel-domein vastleggen. Veel grote ict-bedrijven, waaronder Adobe, Apple en Google, hebben dit gedaan. Yahoo is dit kennelijk vergeten.
De domeinnaam yahoo.tel is daarom aan de Spaanse blogger David Blanco Ramos vergeven toen de inschrijving van .tel-domein in maart van dit jaar voor iedereen werd geopend. Yahoo eist de domeinnaam nu alsnog op, schrijft Softpedia.
Hiermee is het internetbedrijf wel veel duurder uit dan als ze direct hun domeinnaam hadden laten vastleggen. Voor bedrijven en merkhouders kostte de registratie destijds 300 dollar. Nu Yahoo de zaak door een arbitragecommissie wil laten beslissen, gaat het minimaal 1500 dollar kosten.
Het .tel domein van domeinnaambeheerder Telnic is een aparte toplevel domein omdat dergelijke adressen vooral bedoeld zijn een soort virtueel visitekaartje met gegevens hoe iemand te bereiken is. Alle pagina’s zien er dan ook hetzelfde uit en geven alleen contactinformatie weer. Deze informatie staat op de dns-server van Telnic zelf.