- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 23 oktober 2007 09:51 uur
Om een digitaal certificaat te gebruiken moet er jaarlijks een vergoeding worden betaald, een gratis alternatief bestaat niet. Stichting Oophaga Foundation gaat dat veranderen door met gratis digitale certificaten, een alternatief te bieden voor commerciële Certificate Authorities.
Begonnen in Australië
CAcert is als kleinschalig project gestart in Australie en professionalseert en beveiligt haar diensten verder door deze te verplaatsen naar Nederland. De infrastructuur van CAcert wordt ondergebracht in het BIT-2 datacentrum in Ede. De rackspace en het dataverkeer worden volledig door BIT gesponsord. Verder wordt CAcert ook door Sun Nederland, AMD, Cisco en TUNIX in natura gesponsord.
Web of trust
CAcert werkt met het principe van “trusted introducers”, waarbij minimaal twee tot vier houders van een CAcert certificaat bevestigen dat een nieuwe certificaathouder is, wie die zegt dat die is, waarmee een “web of trust” ontstaat. Dat maakt CAcert certificaten in veel gevallen zelfs veiliger dan reguliere digitale certificaten, gezien daar de controle van de identiteit van de certificaathouder veelal nauwelijks gecontroleerd wordt.
Erkenning door browserleveranciers
De grootste uitdaging waar de stichting nu voor staat is om CAcert erkend te krijgen door browserleveranciers. Op dit moment laat de stichting een audit uitvoeren op de procedures en systemen van CAcert. De stichting verwacht dat wanneer de audit in orde is, CAcert door Mozilla zal worden erkend en dat andere browserleveranciers daarna zullen volgen.
Teus Hagen van Stichting NLnet en één van de oprichters van Stichting Oophaga Foundation:
Commerciële CA’s worden veel toegepast door grote bedrijven, maar er is ook een grote behoefte aan gratis en vrij te gebruiken certificaten. Denk hierbij aan consumenten die hun persoonlijke e-mail willen beveiligen en software-ontwikkelaars die op kleine schaal plug-ins ontwikkelen voor applicaties als Firefox en Thunderbird. Op dit moment hebben wij zo’n 100.000 gebruikers wereldwijd. We verwachten dat dit aantal over zes maanden verdubbeld is.