- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 24 september 2009 08:03 uur
Een SIDN deelnemer moet meewerken aan de verhuizing van een .nl-domeinnaam. Ook als de houder van de .nl-domeinnaam een wanbetaler is. Dit is SIDN deelnemers een doorn in het oog. Wanbetalers kunnen hier door van deelnemer naar deelnemer verhuizen, zonder maar een cent te betalen. De oplossing van SIDN: De bewuste domeinnaam snel opheffen. Dit idee lijkt echter problematisch.
Verhuisprocedure DRS-EPP
Zodra DRS-EPP is ingevoerd moet de verliezende deelnemer de houder van het .nl-domeinnaam binnen 5 dagen voorzien van een token, waarmee de nieuwe deelnemer de verhuizing kan inzetten. Verstrekt de verliezende deelnemer het token niet, dan gelden er zware sancties, zoals uiteindelijk een royement als deelnemer.
Opheffen en in quarantaine
Op het SIDN EPP Weblog hebben Maarten Simon, Legal Counsel bij SIDN en Michiel Henneke, Marketing Manager bij SIDN hier een oplossing voor bedacht. Zodra een wanbetaler het token opvraagt bij de verliezende deelnemer geeft deze de wanbetaler de houder van het .nl-domeinnaam 5 dagen de tijd om alsnog te betalen en anders wordt de bewuste .nl-domeinnaam opgeheven. Zodra DRS-EPP is ingevoerd, zal dat niet langer met een technische opheffing gaan, maar met een opheffing op verantwoordelijkheid van de deelnemer.
De truc is is dat er sinds ongeveer een jaar een quarantaine-periode voor .nl-domeinnaam is ingevoerd. Een opgeheven domeinnaam komt dan niet meteen na opheffing vrij, maar komt gedurende 40 dagen in quarantaine, waar alleen de (voormalige) houder de domeinnaam uit kan halen. De kostprijs voor de (huidige / verliezende) deelnemer bedraagt 50 euro en gebeurt dit via een nieuwe deelnemer dan bedraagt de kostprijs af SIDN zelfs 100 euro.
De wanbetaler is zijn domeinnaam dus niet kwijt, maar betaalt deze niet binnen 5 dagen, dan zal die hoe dan ook moeten betalen om zijn domeinnaam (via de huidige of een nieuwe deelnemer) te behouden. Het probleem met wanbetalende .nl-domeinnaam klanten is daarmee opgelost. Of toch niet?
Beren op de weg
Allereerst is het – te meer wanneer de technische opheffing met een opheffing op verantwoordelijkheid van de deelnemer wordt vervangen – zo dat er een juridische grond moet zijn voor de opheffing. De deelnemer zal van de houder van de .nl-domeinnaam houder moeten bedingen (in zijn algemene voorwaarden) dat hij de domeinnaam in geval van wanbetaling mag opheffen.
- Het eerste punt dient zich al aan. De houder van de .nl-domeinnaam hoeft niet persé de bewuste klant (wanbetaler) te zijn. Wanneer dat niet het geval is, dan is de kans zeer groot dat door het opheffen van de .nl-domeinnaam er een onrechtmatige daad tegenover de houder wordt gepleegd. De houder heeft namelijk enkel een overeenkomst met de wederverkoper én de SIDN en niet met de bewuste deelnemer. De machtiging tot het opheffen van de domeinnaam is er dan simpelweg niet.
- Het twee punt is dat een deelnemer het überhaupt wel kan bedingen dat hij de domeinnaam in het geval van wanbetaling (of openstaande posten) mag opheffen. Dit speelt nog sterker wanneer de houder juist bezig is om zijn domeinnaam weg te verhuizen en dan geconfronteerd wordt met een schadepost van tenminste 50 euro. Dit riekt naar misbruik van recht. Wanneer de houder van de .nl-domeinnaam een consument is, lijkt mij dit vrijwel altijd het geval (voor de juristen onder ons: artikel 6:237h BW).
- Het derde punt is minder juridisch van aard maar minstens net zo belangrijk. Er zijn veel situaties mogelijk (ik zie ze regelmatig op ISPGids.com) waarbij er geen sprake van wanbetaling is maar een conflict tussen hoster en klant. De klant wordt dan per saldo gedwongen te betalen (ook al is dit ten onrechte), omdat de klant anders wordt geconfronteerd met een schadepost van tenminste 100 euro (met de huidige deelnemer zal de klant geen zaken meer willen doen).
Verstandig?
SIDN nuanceert de mogelijkheid tot het gebruik van deze methode, met de mededeling dat het opheffen van een domeinnaam een zware maatregel is. En doet tevens de suggestie om in het token opvraag proces te waarschuwen dat de domeinnaam binnen 5 dagen zal worden opgeheven. Indien het token daadwerkelijk wordt opgevraagd. Echter concludeert SIDN: “Zoals al eerder in deze blog aan de orde is gekomen kun je deze vorm van opheffing prima inzetten om achterstallige betalingen te incasseren”.
De vraag is of SIDN hier verstandig aan doet. Wanneer blijkt dat deze werkwijze – vanwege bovenstaande punten – niet door de beugel kan, zullen deelnemers teleurgesteld zijn en blij gemaakt met een dode mus. Daarnaast zullen deelnemers zich er op beroepen dat SIDN de werkwijze blijkbaar heeft goedgekeurd. SIDN zou hier weleens problemen mee kunnen krijgen.
Ondanks mijn commentaar: Hulde aan SIDN. Dit is een duidelijk voorbeeld van hoe SIDN een zeurend probleem van veel deelnemers bij de horens vat en de deelnemers van een pasklare oplossing probeert te voorzien!