- Door
- Edwin Feldmann
- geplaatst op
- 6 oktober 2009 08:04 uur
Het incident is aan het licht gekomen door een melding van het bedrijf Bitbucket dat bij Amazon klant is. Het bedrijf had afgelopen weekeinde last van een downtime van ruim 19 uur door een ddos-aanval bij Amazon.
Volgens een blogbericht van Jesper Nøhr van Bitbucket.org werd Amazons netwerk aangevallen waardoor de dienst vanaf vrijdagavond onbereikbaar was. Een medewerker van Amazon verklaarde tegenover Nøhr dat het bedrijf last had van een grote ddos-aanval waardoor alle bandbreedte werd opgeslokt.
Ook zou de medewerker aan Nøhr hebben gevraagd om de oorzaak van de storing niet te openbaren. Volgens Amazon zouden andere kwaadwillenden ook op het idee kunnen komen om ddos-aanvallen op Amazon te starten, zo vertelt hij in gesprek met The Register.
Het heeft zeker 16 uur geduurd voordat Amazon de oorzaak van de downtime had ontdekt. Daarna is een begin gemaakt met het blokkeren van dataverkeer van bepaalde servers. Zondagmonrgen was het echter weer raak en werd Amazon het slachtoffer van een stortvloed van TCP SYN-verzoeken, aldus Nøhr.
Beveiliging
Het nieuws voedt de argwaan ten opzichte van de beveiliging van Amazons Elastic Compute Cloud (EC2) en soortgelijke cloud-diensten. Volgens Nøhr heeft hij Amazon gevraagd waarom er geen draaiboeken klaar liggen waarin staat hoe er snel en accuraat opgetreden kan worden tegen aanvallen zoals afgelopen weekend.
Het incident heeft bij Nøhr behoorlijk wat frustratie veroorzaakt. Het vervelendste is volgens hem dat je bij problemen met de cloud-diensten als klant werkelijk niets kunt doen en dat Amazon bleef verkondigen dat het probleem snel opgelost zou zijn, terwijl het tegendeel waar was. “Het voelde alsof er een olifant op ons stond en een persoon naast ons bleef volhouden dat er helemaal geen olifant was”, aldus Nøhr.