- Door
- Andrew Passon
- geplaatst op
- 15 november 2007 07:27 uur
Glasvezel is niet interessant voor thuis, zolang de meerwaarde beperkt is en de kosten aanzienlijker hoger zijn, zo blijkt uit een promotieonderzoek aan de Universiteit Utrecht.
Onderzoekster Karianne Vermaas verwacht niet dat consumenten snel zullen overstappen op deze snellere vorm van internet, dit zou vooral te maken hebben met de extra kosten die dit met zich mee brengt.
Vermaas stelt dat voor consumenten het verschil tussen Glasvezel en de huidige DSL en Kabel verbindingen nog niet groot genoeg is om deze te verleiden om over te stappen:
Nieuwe internetdiensten zouden de acceptatie van glasvezel wel kunnen verhogen, maar in het verleden is gebleken dat een enkele toepassing of dienst geen doorslaggevende reden voor de consument is om over te stappen naar bijvoorbeeld ADSL of kabel.
De overstap van internet via de analoge telefoonlijn naar DSL en Kabel heeft lang geduurd en duurt eigenlijk nog altijd voort. Deze overstap is makkelijker geweest voor de consument omdat naast meer snelheid en een betaalbaar tarief dit tevens betekende dat deze ‘altijd online’ kan zijn. Verder kunnen veel consumenten, die wel willen overstappen op glasvezel, dit nog niet doen omdat er nog geen glasvezel leverbaar is in hun gebied.
Karianne Vermaas promoveert op haar Proefschrift: ‘Fast diffusion and broadening use: A research on residential adoption and usage of broadband internet in the Netherlands between 2001 and 2005’ (Snelle diffusie en breder gebruik: Een onderzoek naar residentiele adoptie en gebruik van breedband in Nederland tussen 2001 en 2005).