- Door
- Edwin Feldmann
- geplaatst op
- 13 oktober 2009 08:05 uur
Dat zegt Liesbeth Mack-de Boer, vice-president sales bij Sedo, een bedrijf dat geld verdient met de in- en verkoop van domeinnamen. “Op dit moment hebben de meeste bedrijven inmiddels één of meerdere domeinnamen en dus wordt de onderlinge handel in domeinnamen steeds belangrijker”, zo zegt Mack-de Boer in een exclusief interview met ISPam.nl.
Toch kwam er onlangs nog een rapport uit van Verisign waarin stond dat er in het tweede kwartaal juist 15 procent minder nieuwe domeinnamen waren geregistreerd in vergelijking met een jaar eerder.
Bij Sedo is dat beeld anders. Het bedrijf, dat zijn hoofdkantoor heeft gevestigd in Keulen, verkocht in het tweede kwartaal in totaal 9403 domeinnamen via het handelsplatform en via het eigen veilingsysteem. De verkoop had een totale waarde van 15,6 miljoen dollar.
Gemiddelde prijs
Voor domeinnaamhandelaren worden ccTLD’s ook steeds interessanter. De gemiddelde verkoopprijs van ccTLD’s lag bij Sedo in het tweede kwartaal op 1503 dollar per domeinnaam. De gemiddelde prijs berekend over alle domeinnamen was in die zelfde periode ‘slechts’ 1467 dollar per stuk.
Sedo concludeert dat in tegenstelling tot de prijsstijging bij ccTLD’s, de gemiddelde prijs voor .com-domeinnamen juist zijn afgenomen. “Die daling kan het effect zijn van de economische crisis”, aldus Mack-de Boer. “Bedrijven maken pas op de plaats en zijn toch meer geneigd om na te gaan of ze de investering van hun domeinnamen kunnen terugverdienen.”
Maar prijzen voor domeinnamen zeggen niet alles, merkt Mack-de Boer relativerend op. “De prijs voor een domeinnaam hangt af van wat de koper ervoor wil geven en vooral wat hij met die domeinnaam wil doen.”