- Door
- Rashid Niamat
- geplaatst op
- 15 oktober 2009 08:01 uur
Die vond ik nog steeds interessant. Niet omdat ik precies wil weten waar we toen stonden, maar wel omdat sommige issues me zo bekend voorkomen. En natuurlijk is het leuk om te lezen dat in 1997 72% van de werkplekken een pc had en maar liefst 20% van alle werkplekken beschikte over een internetaansluiting. Nederland was daarmee koploper in Europa!
Vanaf 1999 stapten kantoren massaal over van inbelverbindingen naar vaste verbindingen of breedband abonnementen. Bedrijven gingen zo van incidenteel online naar 24/7 online. Je ziet dan ook tussen 1999 en eind 2000 het aantal werkplekken met internet toenemen van 40% naar bijna 60%. In diezelfde periode komt eveneens de enorme groei van hostingdiensten op gang. Het aantal bedrijven met een eigen website verdubbelt in amper 2 jaar tijd.
Met deze indrukwekkende groeicijfers kwamen er vragen, die ik nog steeds hoor. Zo lees ik op de voorkant van een rapport uit 2000 “hoeveel is de omzet in deze branche” en “wat is ons marktaandeel”. In een presentatie gemaakt voor het ministerie van Economische Zaken schrijven de onderzoekers, dat er erg veel aanbieders in deze markt zijn. Hoeveel bedrijven er geld verdienden met de websites maken, onderhouden, hosten en dergelijke was niet te achterhalen. Wel berekende men dat er per domein gemiddeld 9 e-mailadressen waren. Ik heb geen idee hoe of waarom dat onderzocht is, maar ik weet zeker dat dat nu hoger ligt.
De beperking in aantal adressen was eind jaren 90 trouwens iets dat vaak voorkwam. Het was ook een regelmatig gehoorde reden om van provider te wisselen. De hoofdreden voor een wisseling was overigens de slechte dienstverlening al dan niet in combinatie met te hoge prijzen.
De markt voor hostingdiensten is sinds 2000 alleen maar meer en harder gegroeid. Hosters hebben inmiddels concurrentie uit het buitenland of doen zelf zaken over de grens. Andere ontwikkeling is natuurlijk, dat het niet meer uitsluitend bedrijven maar ook consumenten zijn die hostingdiensten afnemen. Als ik anno 2009 kijk waarom een klant van hoster wisselt is ontevredenheid over de dienstverlening nog steeds de meest gehoorde reden. Wat dat betreft is er na 10 jaren nog steeds ruimte voor verbetering.