- Door
- Rashid Niamat
- geplaatst op
- 22 oktober 2009 08:05 uur
Afgelopen vrijdag werd staatssecretaris Frank Heemskerk van Economische Zaken geïnterviewd op Radio 1. Aanleiding was een handelsmissie naar Turkije. Een van de vragen was, welke Nederlandse producten populair zijn in Turkije. Heemskerk noemde tot mijn verrassing het .TK domein. Dit was nooit specifiek bedoeld voor Turkije, maar is inmiddels een opvallend succes geworden, voor het Amsterdamse bedrijf dat het .TK domein runt
Dat deed mij direct denken aan andere toepassingen voor een landen domein al ken behalve IJsland (.is) en Iran (.ir) geen directe voorbeelden. Wat ik wel weet, is dat het .NL lang gesloten is geweest voor bedrijven die niet in Nederland waren gevestigd. Dat is vreemd voor een land dat drijft op internationale handel en dat altijd haantje de voorste is op het gebied van internet.
Van de kant van SIDN waren er diverse valide redenen, al ken ik ze niet allemaal. Aan de kant van de hosters waren er vooral praktische redenen. Op het moment dat je diensten wil leveren aan buitenlandse partijen, heb je niet alleen te maken met andere taal. Je moet rekening houden met andere valuta, als is dat met de komst van de Euro wel verminderd en je leveringsvoorwaarden moeten wellicht op de schop.
Gelukkig zijn er ook bedrijven in Nederland die het leveren van diensten voor niet ingezetenen als een interessante niche zagen. Ik denk persoonlijk dat die bedrijven, dus de hosters, datacenters en netwerkleveranciers er mede verantwoordelijk voor zijn dat AMS-IX het grootste internetknooppunt is geworden.
Er zijn echter ook bedrijven die geen interesse hebben in buitenlandse klanten. Uit eigen ervaring weet ik van een grote, en inmiddels verdwenen, provider. Die worstelde jaren met de klantendatabase. Elke keer dat er een bedrijf werd overgenomen was het afwachten of de klanten in de systemen konden worden geïntegreerd. Dat werd uiteindelijk een reden op zoek te gaan naar een nieuw billingsysteem voor de meer dan één miljoen klanten.
Dit was voor bijna alle access abonnees een vooruitgang. Enkel klanten met een factuuradres in het buitenland konden niet worden gemigreerd. Nu betrof dat bij access niet zo heel veel klanten. Later bleek echter dat enkele duizenden zakelijke klanten die veelal ook hosting afnamen hun facturen naar het buitenlandse hoofdkantoor lieten sturen. Voor al die klanten was er geen oplossing. Ze mochten uiteindelijk verhuizen en de omzet kreeg een flinke tik. Buitenlandse klanten waren hier duidelijk een last, terwijl ze voor anderen een lust zijn.
Wie in 2006 opvallende mutaties in heeft waargenomen, weet nu waardoor dat gekomen is.