- Door
- Vraag het Mr. Ras
- geplaatst op
- 29 november 2007 08:10 uur
Vandaag weer een nieuwe Vraag het Mr. Ras, de rubriek op ISPam.nl waarin Mr. Steven Ras van ICTRecht één juridische vraag van ISPam.nl lezers beantwoord. Het thema voor de volgende Vraag het Mr. Ras wordt volgende week op ISPam.nl geplaatst.
Elektronisch factureren
Door elektronisch te factureren kunnen ISP’s kosten besparen. Hiervoor moeten de ISP’s wel aan de wet- en regelgeving voor elektronisch factureren voldoen. Uit de vragen, die door een aantal ISP’s zijn gesteld, blijkt dat zij niet bekend zijn met deze wet- en regelgeving.
Geavanceerde elektronische handtekening
De Wet op de Omzetbelasting stelt duidelijke regels voor elektronische facturatie. Facturen mogen zowel op papier als elektronisch verzonden worden. De elektronische factuur moet verplicht ondertekend worden met minimaal een geavanceerde elektronische handtekening:
- de elektronische handtekening is op unieke wijze aan de ondertekenaar verbonden;
- de elektronische handtekening maakt het mogelijk de ondertekenaar te identificeren;
- de elektronische handtekening komt tot stand met middelen die de ondertekenaar onder zijn uitsluitende controle kan houden; en
- de elektronische handtekening is op zodanige wijze aan het elektronisch bestand waarop zij betrekking heeft verbonden, dat elke wijziging achteraf van de gegevens kan worden opgespoord.
Alternatieve methoden
Een alternatieve methode zal afzonderlijk aan de inspecteur van de Belastingdienst moeten worden voorgelegd. Dat geldt bijvoorbeeld voor de oplossing van Wido. Mijns inziens is de methode van Wido niet toereikend, omdat de authenticiteit van de elektronische factuur met deze methode nog onvoldoende is gewaarborgd.
De Belastingdienst stelt de volgende eisen aan het elektronisch factureren:
- De klanten dienen akkoord te gaan met elektronische facturatie. ISP’s, die elektronisch gaan factureren of die dat op dit moment al doen, doen er verstandig aan om een bepaling op te nemen in de algemene voorwaarden waarin staat dat de klant akkoord gaat met elektronische facturatie.
- Op de elektronische factuur moeten de wettelijk verplichte gegevens staan, maar dat is niet anders dan bij de papieren factuur.
- Zoals gezegd, moet de authenticiteit en de integriteit van de elektronische factuur gewaarborgd zijn. Hieraan kan worden voldaan door gebruik te maken van minimaal een geavanceerde elektronische handtekening.
- De Belastingdienst zal de elektronische factuur moeten kunnen controleren. Hierbij moet een ISP denken aan een elektronisch archief welke voor de Belastingdienst ten behoeve van een controle toegankelijk is.
Alleen bedrijven
Bovenvermelde regels gelden alleen voor facturen die aan bedrijven worden verstuurd. ISP’s die alleen aan consumenten factureren hoeven dan ook niet aan deze vereisten te voldoen. Misschien dat het abonnement van KPN, UPC of Vodafone bij Arjan niet op naam van zijn bedrijf staat. Als dat wel het geval is, zal ook zo’n onderneming aan de Wet op de Omzetbelasting moeten voldoen.
Boete van de belastingdienst
Indien de factuur niet aan de wettelijke vereisten voldoet, bestaat het risico nog BTW verschuldigd te zijn aan de Belastingdienst. Ook kan de Belastingdienst een boete opleggen.