Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Verslag SIDN Relatiedag: Wat maakt een registry en registrar goed?

  • Door
  • Veenman
  • geplaatst op
  • 5 december 2007 08:03 uur

SIDNSIDN had Ross Radar van Tucows uitgenodigd om tijdens de SIDN Relatiedag te komen vertellen wat een registry goed maakt. Helaas was Radar verhinderd, gelukkig wist SIDN Christian Müller CTO van STRATO Rechencentrum AG bereid te vinden om een zelfde presentatie te geven.

Wat maakt een registry goed?

Volgens Müller zouden alle registries het zelfde moeten zijn en in iedergeval een complete interface moeten hebben, via welke je alle acties en handelingen geautomatiseerd, zonder menselijke tussenkomst, mee kan uitvoeren.

EPP is als protocol op zichzelf ook niet zaligmakend, gezien de instructieset verre van compleet is. EPP als framework heeft daarom verschillende uitbreidingen nodig, die het voor registries mogelijk maakt om in die uitbreidingen verschillende ‘ranzige’ dingen toe te voegen. Iets wat door verschillende registries ook is gedaan, aldus Müller.

In principe is elke API goed, zolang die maar een volledige instructieset heeft, een goede bereikbaarheid (uptime) en snelle response geeft. Verder wil Müller geen limieten en quota’s op de dienstverlening. Verder is het belangrijk om er als registry van uit te gaan dat je succesvol wordt, om de groei bij te kunnen benen.

Een probleem met limitering van de dienstverlening is bij EURid. Bij EURid is of was het zo dat je strafpunten kreeg als je bijvoorbeeld een domein probeerd te registreren dat al geregistreerd is. Bij enkele strafpunten worden je aanvragen enkele seconden vertraagd en bij iets van 50 strafpunten kun je een dag lang geen .eu-domeinnamen registreren. Iets dat voor STRATO als één van de grootste webhosters van Europa onwerkbaar is. Het probleem met EURid is volgens Müller dat ze het kleine .be-registry (DNS BE) als rolmodel hebben genomen. Wat op de kleine schaal van .be werkt, werkt niet met .eu zo concludeerde Müller.

Verder had Müller nog de volgende punten voor een goed registry:

  • Geen ‘spannende’ prijsmodellen
  • Geen prijs acties
  • Geen kwantum kortingen
  • Geen ferrari’s (extra’s) voor registrars met meer dan 500.000 domeinnamen
  • Als laatste had Müller een lijst met het niveau van registries.

Als laatste had Müller een overzicht van het niveau van registries

  • .org, .net, .info, .com en .de zijn goede registries. Al is de whois van het .com-registry is soms slecht en bij het .de-registry gaat het technisch wat minder goed zo nu en dan.
  • .nl, .at, .eu en .es doen het redelijk als registry. Bij .nl zijn het de ontbrekende universele handles die missen. Bij .at verwijdert handles waarvan ze denken dat die niet meer nodig zijn, zonder de registrar te informeren. Bij .eu zijn er verschillende kleine dingen mis en .es moet er veel handmatig gebeuren.
  • .fr en .uk zijn een nachtmerrie als registry. Bij .fr willen ze vreemde gegevens hebben, zoals de postcode van je geboorteplaats en lijkt er veel politieke inmenging te zijn, wat per definitie slecht is. Bij .uk kun je niet eens een TLD krijgen, maar is het altijd .co.uk of .me.uk. Daarnaast werkt .uk met een transfer, waarbij de verliezende registrar de domeinnaam verhuisd.
  • .ch en .it zijn nog erger dan een nachtmerrie als registry. Bij .ch moet je met 3 verschillende interfaces werken en werkt heel veel manueel. Bij .it is het nog erger, daar moet elke aanvraag per fax worden ingediend op een speciaal formulier, dat ook niet maar een paar millimeter kleiner mag worden, gezien de fax anders niet juist gelezen kan worden.

Als laatste was er nog een vraag uit het publiek, wat Müller van de DNS-check vind. Tot velen hun verbazing was Müller daar wel blij mee, omdat het laat zien dat de registrar tenminste zijn DNS-servers kan instellen. De DNS-check mag dus blijven.

Wat maakt een registrar goed?
Na de presentatie van Müller volgende een presentatie van Eleanor Bradley, Director of Operations van Nominet (het .uk-registry) over wat nou een goede registrar typeert. Het eerste feit over registrars dat Bradley wist te melden is dat maar 5 procent van de registrars betrokken is bij Nominet en 95 procent enkel gebruik maakt van de diensten.

Volgens Bradley moet een goed registrar aan de volgende punten voldoen:

  • Maak waar wordt je beloofd
  • Registreer domeinnamen op naam van de registrant
  • Toon je eigen voorwaarden en die van het registry
  • Maak alle kosten vooraf duidelijk (geen verborgen kosten)
  • Zorg voor continuiteit in je dienstverlening

Nominet is er op dit moment mee bezig om een procedure voor het accrediteren van nieuwe registrars op te zetten. Daarbij moeten nieuwe registrars aantonen een bepaalde minimale hoeveelheid kennis te hebben van de processen van het registry. Ook registrars zich niet meer achter resellers verschuilen, wanneer er onregelmatigheden worden geconstateerd. Daarbij valt te denken aan het registreren van domeinnamen op eigen naam of het niet beschikbaar stellen van de voorwaarden van het registry aan de registrant.

De bedoeling is om niveau verder omhoog te tillen. Dit heeft voor alle partijen voordelen:

  • Registrar: Tevreden klanten
  • Registrant: Meer duidelijkheid
  • Registry: Meer vertrouwen
  • Industrie: Zelf-regulering

Het laatste punt is erg belangrijk, als de industrie het niveau zelf hoog weet te houden, dan zal een wetgever veel minder snel geneigd zijn om zich met een sector te gaan bemoeien.

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.