- Door
- Rashid Niamat
- geplaatst op
- 5 november 2009 08:05 uur
Afgelopen weekend kwam ik toevallig een oud collega tegen waarmee ik de afdeling zakelijke markt bij Planet heb opgezet. Na het uitwisselen van de visitekaartjes hadden we het over die goede oude tijd. Ik wist door zijn kaartje dat hij niet meer werkzaam is in de branche. Maar hij volgt de ontwikkelingen nog steeds en kent ook deze website.
We kwamen te spreken over de manier waarop we in de beginjaren met klanten omgingen. Er volgden voorbeelden van klanten waar we goede ervaringen mee hadden. We spraken natuurlijk langer over klanten waar we het niet voor elkaar kregen het probleem op te lossen of het gewenste product te leveren. Hoewel we daarbij erg veel lachten waren er ook wel momenten van stilte.
Ik vroeg hem ook op een gegeven moment waarom we eigenlijk zoveel over de missers en fouten spraken. En ik kreeg direct een antwoord. Nee, we konden anno 2009 niet meer de hosting of isdn problemen van een klant uit 1997 oplossen. Maar zo terugkijkend, stel ik word weer benaderd een provider te starten, zou ik het dan precies het zelfde doen?
Ik moest daar goed over nadenken. Nee ik zou het nu wel anders doen. Ik zou snel marktleider willen worden en toch vooral eerlijk willen communiceren met de klanten. Niet alleen omdat ik daar de laatste jaren persoonlijk het meeste van heb geleerd. Het is volgens mij ook de beste methode om vertrouwen te scheppen en klanten aan je te binden.
Weet je, als ik het nog een keer zou mogen overdoen, dan koos ik direct voor het serieus gebruiken van een eigen webforum en twitter, misschien wel een eigen linkedingroep. Zelfs opendagen en een echt spreekuur, dat de klant op de koffie mag komen met vragen zou ik overwegen.
Toen was het mijn beurt hem diezelfde vraag te stellen. Tot mijn verbazing legde hij de nadruk op hele andere zaken als hij nog eens een hostingbedrijf zou starten. Hij zou als eerste het personeel op cursus sturen en zoeken naar betrouwbare partners om mee samen te werken.
En wat zou jij nu anders doen?