- Door
- John T. Knieriem
- geplaatst op
- 4 december 2009 08:03 uur
blijkt dat aanbieders gemiddeld slechts 60% van de voorgespiegelde snelheid leveren. Er wordt geadverteerd met snelheden die gemiddeld neerkomen op 14,9 Mbps. De gemiddelde werkelijke downloadsnelheid ligt in ons land op 8,98 Mbps. Gemiddeld levert Ziggo 64 procent van de geadverteerde snelheid volgens het onderzoek. Bij UPC is dit 66 procent. Het Net haalt 68 en KPN 65 procent. XS4all, Alice, Online, Tele2 en Telfort zitten als aanbieder zelfs onder het gemiddelde van 60 procent. Dramatische percentages. Als autofabrikanten dergelijke prestaties zouden behalen bij de door hun voorgespiegelde maximale snelheden van hun auto’s dan zou de wereld te klein zijn. In de onvolwassen internetmarkt komen telecomreuzen nog weg met een dergelijke voorspiegeling van feiten. De cijfers worden nog geflatteerd door de FTTH-aansluitingen. Deze brengen de gemiddelde downloadsnelheid, in vergelijking met vorig jaar omhoog. Glasvezel levert de hoogste downloadsnelheid, namelijk 40 Mbps. Bij DSL wordt slechts gemiddeld 55% van de voorgespiegelde bandbreedte behaald.
Desgevraagd geeft woordvoerder Gradus Vos van Ziggo aan hogelijk verbaasd te zijn over de uitkomsten. “We herkennen ons hier absoluut niet in. Volgens onze metingen komen we ruimschoots uit boven de 90%”. Ook vindt hij niet dat de reclame misleidend is. “De meeste aanbieders melden in hun reclame dat de snelheden maximaal te behalen snelheden zijn”. Op de website van Ziggo is hierover bij bepaalde producten echter niet direct een voorbehoud te vinden. Woordvoerder Rob van Esch van de vereniging van kabelaars NLKabel zegt dat de cijfers niet kunnen kloppen. ‘Uit onafhenkelijk onderzoek dat continu wordt uitgevoerd blijkt dat de kabelaars heel dicht in de buurt komen van 90%”, aldus van Esch. Hij wijt eventuele problemen mogelijk aan gebrekkige apparatuur bij consumenten thuis. “Soms kunnen harde schijven de snelheid niet aan”, meent hij. Ook blijken routers soms problemen op te leveren en kan er soms op andere plekken in het netwerk congestie ontstaan die buiten de reikwijdte van de kabelaars licht. De term misleidende reclame verwerpt hij direct: “We doen er alles aan om waar te maken wat we zeggen te leveren”.