Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Dataregiocentre in de problemen *UPDATE*

  • Door
  • Veenman
  • geplaatst op
  • 4 december 2009 08:06 uur

DataregiocentreKlanten van het Dataregiocentre in Wormerveer werden gisteren onaangenaam verrast met een telefonisch bericht dat KPN de enige verbinding naar het datacentrum mogelijk zal afsluiten. Onder de klanten ontstond daardoor grote beroering. ISPam.nl sprak met Dataregiocentre directeur Rob van Oostveen over de situatie.

Update: Dataregiocentre wordt overgenomen (zie onderaan).

Van Oostveen bevestigt tegenover ISPam.nl dat er problemen zijn en dat er een e-mail waarin de situatie wordt uitgelegd aan klanten verzonden is. Van Oostveen heeft zijn klanten – die hij veelal persoonlijk kent – zo snel mogelijk openheid van zaken willen geven, om hen  tijdig – voor zover de gelegenheid dit toelaat – de mogelijkheid te bieden een alternatief te vinden.

De oorzaak van de problemen is gelegen in een probleem met een achterstallige administratie. Die door omstandigheden waar Van Oostveen niet op in wenst te gaan zijn veroorzaakt. Als gevolg daarvan zijn leveranciers niet (op tijd) betaald. Met de verschillende leveranciers was men nog in gesprek, tot dat KPN  vanmorgen ineens dreigde de stekker van de énige verbinding naar het datacentrum eruit te trekken.

Uiteindelijk is er enige tijdwinst geboekt. Dataregiocentre moet nu voor maandag aan KPN laten weten wanneer de achterstallige betalingen zullen zijn voldaan. Zo niet dan gaat de stekker er alsnog uit. Van Oostveen stelt dat het op dit moment simpelweg niet mogelijk is om alle achterstallige betalingen  in één keer te voldoen. Wel is er voldoende cashflow om de huidige rekeningen te voldoen en in termijnen de achterstallige betalingen ook te voldoen.

Begrip heeft Van Oostveen voor klanten die snel verhuizen, omdat ze het niet vertrouwen. Dat is een boodschap die hij ook zelf aan zijn klanten meegeeft. Al denkt hij dat veel van de trouwe klanten van Dataregiocentre niet zullen weggaan en vertrouwen zullen blijven houden in een oplossing. Een leegloop als gevolg van een gebrek aan vertrouwen onder de klanten, zoals bij DSB bank gebeurde, verwacht Van Oostveen niet.

Om tot een oplossing te komen wil Van Oostveen zo spoedig mogelijk – voor of tijdens komend weekend – met zijn klanten bij elkaar komen om te praten over een oplossing. Verschillende klanten hebben al aangeboden om een deel van de rekeningen van Dataregiocentre te betalen, om zo de continuïteit van het datacentrum veilig te stellen. Enige tijd geleden is er een vennoot uit het bedrijf gestapt en daarvoor zoekt men al een vervanger. Een klant of een groep van klanten zou dat aandeel kunnen overnemen.

Het belangrijkste stelt Van Oostveen is dat wat er ook gebeurt hij zijn klanten nog recht in de ogen kan aankijken: “In een situatie als deze is dat het enige dat je nog hebt!”

Update 16:20 uur: Dataregiocentre wordt overgenomen.

Directeur Van Oostveen liet in een telefonische update weten dat een nog niet bij naam te noemen ISP het bedrijf overneemt. De overnemende partij meldde zich gisteravond. Vanmorgen zijn er gesprekken gevoerd en is er tot overeenstemming gekomen over de overname. Het betreft een verkoop, waarbij de aandelen zullen worden overgenomen en niet alleen de activa. De problemen met KPN en andere leveranciers die lucht hadden gekregen van de problemen worden op dit moment door de overnemende partij opgelost.

Er gingen in de markt geruchten dat het Dataregiocentre datacentrum grotendeels zou zijn leeggehaald door klanten. Van Oostveen erkent dat er klanten zijn langs geweest om hun servers op te halen, maar dat de meeste grote(re) klanten met (halve) racks niet zijn wegverhuisd. Hij verwacht zelfs dat klanten die zijn weggaan nu er een oplossing is gevonden zullen terugkomen. Ook ontkent hij dat er sprake was van een dreigend faillissement.

Bier und Bratwurst

Lennie, 4 december 2009 8:45 am

Een datacenter met maar 1 verbinding/leverancier ? Misschien niet zo handig.

Sebastiaan Stok, 4 december 2009 11:27 am

Als klanten zo bereid zijn om te helpen dan moet je wel goed zijn :P

Erik Logtenberg, 4 december 2009 11:30 am

Haha, de klant recht in de ogen kunnen kijken. Dat zei charlatan Dirk ook letterlijk zo ;)

Kevin, 4 december 2009 5:33 pm

lijkt me nou niks voor Leaseweb...

OUD_Klant_van_Dataregiocentre, 8 december 2009 10:06 am

Hmmm, alle grote klanten nog aanwezig?

Ik kan je vertellen dat nog 4racks gevult zijn de rest is toch echt leeg.

Hahaha

Ook_Oud_Klant, 8 december 2009 10:55 am

De hele toko is ondertussen bijna leeggelopen.
Van Oostveen houdt naar zijn (ex) klanten wijselijk zijn mond omdat hij weet dat de hele organisatie van Dataregiocentre al sinds tijden in gebreke blijft in de communicatie en dienstverlening naar hun klanten!! En bereikbaarheid : Noppes!!
Veel loze beloften en nooit iets waar kunnen maken.

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.