- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 15 december 2009 08:01 uur
In Nederland kennen we het fenomeen van .co.nl-subdomeinen al ruim een jaar. Een slimme ondernemer in Duitsland heeft het zelfde idee opgevat en biedt nu .co.de-subdomeinen aan. In de Duitse blogosphere wordt er vooral negatief op de .co.de-subdomeinen gereageerd.
Verschillende merkhouders hebben een brief ontvangen waarin wordt opgeroepen hun .co.de-domeinen veilig te stellen tijdens de sunrise fase voor dat iemand anders dat doet. De kosten voor registratie zijn 99 euro per .co.de-subdomein per jaar, daarbij krijgen ook webhostingpakket. Op 1 juni 2010 is de landrush van de .co.de-subdomeinen, dan moet de prijs voor registratie omlaag gaan. Uiteindelijk zullen .co.de-subdomeinen gratis te registreren zijn en ondersteunt worden met advertenties.
Verschillende Duitse bloggers reageren negatief op het .co.de-subdomeinen concept. Het feit dat de aangeschreven merkhouders wordt verteld dat dit de enige kans is om hun .co.de-(sub)domein veilig te stellen en de .co.de-subdomeinen vergeleken worden met .co.uk-domeinen, valt verkeerd.”Het oplichten is begonnen”, schrijft een van de bloggers.
De .co.de-subdomeinen zijn een initiatief van Websuche Search Technology GmbH. De .co.de heeft deze afgelopen maand geregistreerd. Toen werden verschillende categorieën .de-domeinen die tot nu toe niet registreerbaar waren met een landrush door .de-registry DENIC zijn vrijgegeven. Waaronder ook tweeletterige .de-domeinen zoals .co.de.
In Nederland kwam er een vergelijkbare reactie op de komst van .co.nl-domeinen. De .co.nl-subdomeinen zijn in Nederland uiteindelijk toch redelijk goed ontvangen. Het verschil met de .co.de-subdomeinen lijkt echter te zijn dat de voorbereiding van de eerste veel deugdelijker was.