Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Verschil tussen klanten (column)

  • Door
  • Rashid Niamat
  • geplaatst op
  • 17 december 2009 08:05 uur

) kreeg ik nog een mail van de oud collega, die ik dringend had geadviseerd een specialist naar zijn zaak te laten kijken.

Hij liet weten advies te hebben ingewonnen, voorwaarden te hebben aangepast en dankte me voor mijn alertheid. Ook stelde hij me nog een vraag, wat is eigenlijk het verschil tussen een particuliere klant en een zakelijke klant bij hosting?

Toen we in Nederland begonnen met hosting had je geen consumenten als klant. De tarieven waren daarvoor te hoog (wij rekenden voor 10Mb hosting omgerekend 147 euro per maand, aanvragen van een domeinnaam was 110euro. Daarmee waren we niet eens de duurste!). Begrijpelijk dus, dat we geen particulieren of kleine bedrijven als klant hadden.

Rond de eeuwwisseling veranderde de situatie. Door concurrentie van nieuwe partijen gingen de hostingprijzen gestaag naar beneden. Wij deden langzaam maar zeker wat vaker zaken met consumenten. Dat waren dan wel zonder uitzondering klanten die tamelijk veel afwisten van internet. De echte stroomversnelling trad op, toen SIDN besloot particulieren ook domeinnamen te laten registreren.

Dat er voor consumenten echter andere regels gelden dan voor bedrijven is misschien iets dat men zich niet snel realiseert. Denk daarbij aan dingen als een offerte zonder of inclusief BTW. Of een klant die opeens stelt geen bedrijf maar consument te zijn. Dat laatste gebeurt natuurlijk altijd als er al een conflict is. Als die klagende klant dan voor een hosting geschil aanklopt bij de bestaande geschillenregelingen voor consumenten zaken krijgt hij trouwens te horen dat men hosting niet behandelt, want dat is zakelijke dienstverlening.

Door dit soort zaken is het echt wel belangrijk dat je als aanbieder van te voren duidelijk maakt hoe jij je klant ziet. Ik weet dat sommige hosters zelfs twee soorten contracten voeren, een voor particulieren en een voor bedrijven, juist om verwarring te voorkomen.

Dus ja, er is verschil tussen klanten die bedrijf zijn of particulier. Ik vind dat trouwens helemaal niet erg. Niks mooiers dan met je klanten meegroeien. Je moet eens weten hoeveel particulieren via eerst een homepage, dan goedkope shared hosting zijn doorgegroeid naar klanten die een eigen rack huren.

Arnoud Engelfriet, 18 december 2009 8:59 am

Leuke column! Idee voor de volgende: omgaan met minderjarige klanten en vooral met hun boze ouders.

Rashid Niamat, 18 december 2009 10:21 am

Ha,
Ik heb bij Planet/ HetNet jarenlang te maken gehad de consequenties van onverstandig gedrag van minderjarige internetters.
Mijn ervaringen met hun boze, verdrietige of sprakeloze ouders kan ik nooit in een column van maximaal 400 woorden beschrijven.

Mark, 18 december 2009 12:18 pm

Dan maak je een column van 2000 woorden? Of splits je het op in delen?

Arnoud Engelfriet, 18 december 2009 1:25 pm

Ik bedoelde trouwens specifiek het punt "een minderjarige sluit een hostingcontract en een boze moeder wil dit annuleren, wat nu".

Rashid Niamat, 18 december 2009 1:55 pm

@Mark - ik zal eens zien of een serie rond dit onderwerp mogelijk is.

@Arnoud - interessante variant, waar ik geen ervaring mee heb. Wellicht omdat Planet als hoster niet bij jongeren bekend was.
Is wel leuke case met paar addertjes onder het gras. O.a. bij registreren domein kun je als afnemer geen beroep doen op koop-op-afstand teruggave recht.

Mocht ik zoiets tegenkomen: ik zou direct doorverwijzen naar blog-iusmentis-com.
(+emoticon naar keuze)

Arnoud Engelfriet, 18 december 2009 1:57 pm

Ik zou meteen doorlinken naar http://blog.iusmentis.com/2008/05/14/webhostingabonnement-afgesloten-door-minderjarige-wat-nu/ waar je kunt lezen dat de ouders het abonnement mogen opzeggen, en dat de hoster dan met de gebakken peren en registratiekosten blijft zitten. Iets wat hosters niet leuk vinden en dus nog wel eens domweg ontkennen.

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.