- Door
- Rashid Niamat
- geplaatst op
- 7 januari 2010 08:05 uur
Omdat er hier al enkele overzichten zijn verschenen met nieuws uit het jaar 2009 zal ik volstaan met het beschrijven van twee zaken waar ik me de laatste twaalf maanden over heb verbaasd.
Ik heb jaren met marktpartijen en de overheid aan tafel gezeten om een spamverbod voor de B2C van de grond te krijgen. Toen dat 2004 eenmaal rond was, was het duidelijk dat het B2B verbod niet lang meer op zich zou laten wachten.
Mijn topverbazing 2009 is dat het uiteindelijk nog bijna vijf jaren heeft geduurd alvorens de wet werd aangepast. Dat proces heeft dus veel langer geduurd dan was voorzien. Een reden daarvan schijnt te zijn, dat bijna alle vertegenwoordigers van de marktpartijen die in 2004 aan tafel zaten inmiddels zijn vertrokken of een andere functie hebben gekregen.
Toen de wet eindelijk door de Tweede en Eerste Kamer was goedgekeurd werd het verbod en passant nog even over de zomer heengetild. Maar op 1 oktober zou het dan echt voorbij met de rechtsongelijkheid tussen B2B en B2C e-communicatie.
Verbaasd was ik over de enorme hoeveelheid vage NL-spam die ik die laatste weken tot en met 30 september ’s avonds laat ontving op mijn schijnbaar zakelijke adressen. En dat hield toen zomaar op.
Wat niet ophield was het sturen van wat ik noem serieuze commerciƫle e-mails tussen bedrijven. De verzenders hebben immers ruim de tijd gehad te zorgen voor opt-in toestemming van de ontvangers. Daarmee is de vrees die bij direct marketeers bestond, als zou hun werk ophouden, niet uitgekomen.
Mijn andere topverbazing 2009 is dat aanbieders van zakelijke diensten als hosting en datacenter exploitatie zo nadrukkelijk niet worden betrokken bij besluitvorming door de overheid.
Een onderwerp als NetNeutraliteit raakt niet alleen over consumenten internetproviders, de aanbieders van streaming diensten of die ene grote aanbieder van voip. Deze partijen worden trouwens wel geraadpleegd en laten van zich horen.
Ik was vooral verbaasd dat zowel onderzoekers als ambtenaren toegaven niet te weten dat juist de zakelijke aanbieders bij Netneutraliteit in een bijzondere positie verkeren. De verklaring hiervoor vind ik opmerkelijk. Net als bij het spamvraagstuk zijn de meeste deskundige medewerkers van bedrijven die vroeger input leverden namelijk niet meer beschikbaar.
Lijkt mij toch echt een situatie die niet in het belang is van de marktpartijen, of ben ik de enige die zich erover verbaast?