Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

SIDN houdt consultatie over kwaliteitsnorm voor deelnemers

  • Door
  • Veenman
  • geplaatst op
  • 16 januari 2008 08:12 uur

SIDNZoals eerder tijdens de SIDN relatiedag in november aangekondigd maakt SIDN werk van een accreditatieregeling voor deelnemers. In een gisteren verzonden nieuwsbrief kondigt SIDN een consultatie aan over een minimum kwaliteitsnorm voor deelnemers. SIDN zoekt maximaal 10 deelnemers die op 6 februari in Utrecht hierover een consultatiebijeenkomst willen bijwonen.

Een kwaliteitsnorm voor deelnemers zou een goed idee kunnen zijn, echter heeft SIDN de kwaliteitsnorm al bepaald en wil van een select groepje deelnemers feedback:

Begin februari wil SIDN deelnemers consulteren over de voorgenomen invoering van deze kwaliteitsnorm. Tijdens de consultatie leggen wij onze ideeën over de voorwaarden en de wijze van toetsing aan u voor.

Dat er bij een dergelijke consultatiebijeenkomst maar een beperkt aantal deelnemers aanwezig kan zijn dat spreekt voor zich. Echter ben ik bang dat alleen de deelnemers die hierbij aanwezig zijn, voorafgaand aan het besluit tot invoering van de kwaliteitsnorm voor deelnemers zullen weten wat deze inhouden. Tenminste dat is wat ik bij de meest recente consultaties van SIDN heb gezien, voorbeelden zijn de sunrise numerieke domeinnamen, boete bij onterecht bezwaar en ook nieuwe productfeatures.

De consultaties van SIDN moeten opener worden. Uiteraard complimenten aan SIDN dat ze zo goed met (kleine groepjes) deelnemers samenwerkt, maar de overige 2.090 deelnemers moeten ook vooraf van beleidsvoornemens van SIDN op de hoogte worden gesteld en moeten in staat zijn om daar op te reageren.

Lennard, 16 januari 2008 9:53 am

Ligt hier dan juist geen taak voor ispconnect om hiermee aan de gang te gaan. Of te zorgen dat ze 1 van die 10 worden?

Arnout Veenman, 16 januari 2008 10:12 am

Absoluut en ik ben het ook als voorzitter van ISPConnect die hier over begint. Dat wij 1 van de 10 deelnemers aan de consultatie worden, zit ik niet echt op te wachten, dat verandert namelijk niks aan de beslotenheid. SIDN moet de inhoud van haar beleidsvoornemens direct bij de aankondiging van een dergelijke consultatie openbaar maken, zodat alle deelnemers de kans hebben om er op te reageren.

Nico Nijman, 16 januari 2008 10:48 am

Het is een consultatieronde, vergeet dat niet. SIDN consulteert enkele deelnemers om te kijken in hoeverre dit leeft en wat die deelnemers denken. Daarna zal men verder gaan met het uitzetten van het beleid en zal deze vast aan alle deelnemers worden voorgelegd en dan kan er alsnog gereageerd worden.
Dit hebben we ook gezien bij het bezwaartarief van 10,--. Veel deelnemers hebben geklaagd en het is toen van de tafel gehaald.

Arnout Veenman, 16 januari 2008 11:46 am

Nico Nijman, het is inderdaad een consultatieronde, over een plan dat SIDN al heeft uitgewerkt. Er zal dus geen open vraag worden gesteld of een kwaliteitsnorm voor deelnemers wenselijk is, maar de vraag zal zijn wat men vindt van de kwaliteitsnorm die SIDN al bedacht heeft.

Het bezwaartarief waar je naar verwijst is niet als beleidsvoorstel naar buiten gebracht, maar als besluit, echter is het besluit later na veel kritiek weer in de ijskast gezet.

Nico Nijman, 16 januari 2008 11:55 am

Jij zegt tomato, ik zeg tomaato. Op het eind ligt de macht toch bij de deelnemers, omdat SIDN bereid is besluiten terug te draaien.
Wat betreft de consultatie, het kost teveel tijd om iedereen om een mening te gaan vragen terwijl als je de deelnemers aan zo'n consultatieronde een beetje goed kiest (dat wil zeggen niet 10 hostingproviders, maar een hostingprovider, een eindgebruiker die zelf deelnemer is, domeinhandelaren, domeinboeren) dan heb je alle meningen wel binnen lijkt me. Tenslotte zullen hostingproviders over het algemeen dezelfde ideeën hanteren en heeft het dus geen nut om met 10 mensen te spreken die allemaal hetzelfde zeggen.

Arnout Veenman, 16 januari 2008 11:59 am

Natuurlijk is het te veel werk om van alle deelnemers de mening te vragen, daarom vind ik het werken met focusgroepen erg goed. Wat ik niet goed vind is dat enkel binnen die groep bekend wordt gemaakt wat SIDN van plan is. Alle andere deelnemers zijn niet op de hoogte en kunnen dus ook niet vooraf reageren of protesteren. Daar moet dus verandering in komen.

Lennard, 16 januari 2008 12:06 pm

En daarom zie ik dus een rol vol ispconnect. Dit kan binnen zijn eigen leden wel dat rondje wel alvast maken. Want ISPConnect zit er dan namens alle leden en die moeten wel alvast die info bekeken kunnen hebben om op te kunnen reageren.

Tom Baars, 16 januari 2008 12:06 pm

ik ben benieuwd hoe jij (Arnout) de kwaliteitsnorm ziet.

Stewie, 16 januari 2008 12:15 pm

Ik ben het volledig met Lennard eens dat dit door ISPConnect opgepakt kan of dient te worden. Als open organisatie kan ISPConnect vooraf de leden raadplegen en achteraf de leden over de gang van zaken inlichten.

Nico Nijman, 16 januari 2008 1:12 pm

Ik denk eigenlijk dat SIDN daar niet eens zozeer de deelnemers of ISPconnect of welke ISP groep dan ook over hoort te raadplegen, maar de eindgebruikers. Het gaat er uiteindelijk toch om dat de eindgebruiker er iets aan heeft.
Denk even aan de nameservernormen die SIDN oplegt. Theoretisch is de gedachte heel mooi, maar in de praktijk vaak heel anders uitgeoefend. Denk even aan nameservers niet inzelfde sub, hoe vaak gaan die twee verschillende subs die worden gebruikt niet over eenzelfde router.. Dus geen voordeel en de eindgebruiker merkt er niets van. De eindgebruiker is eerder gebaat bij een deelnemer die tegen een normaal telefoontarief, tijdens kantooruren bereikbaar is en de wijzigingen uitvoert die de eindgebruiker verlangt.

Wellicht handig als je (Arnout) een thread begint waar de lezers en leden van ISPConnect ideeen kunnen uitwisselen over wat er dan zou moeten worden geregeld. Er zit tussen die 10 man echt wel iemand die dat dan gelezen heeft.

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.