- Door
- John T. Knieriem
- geplaatst op
- 22 januari 2010 08:05 uur
) over het grote verschil tussen de beloofde maximale en daadwerkelijke downloadsnelheden.
Uit divers onderzoek is gebleken dat de gemiddelde werkelijke downloadsnelheid 60 procent van de geadverteerde snelheid is. Alle grote ADSL-aanbieders halen met moeite de helft van de beloofde downloadsnelheid. Kabelbedrijven scoren beter: Ziggo haalt 80 procent van de beloofde snelheid en UPC 62 procent. “Internetproviders moeten transparant zijn over de snelheden die ze leveren. Providers hebben echt een probleem als ze onvoldoende duidelijk zijn over de snelheden die ze leveren. Dan kan bijvoorbeeld sprake zijn van misleiding waartegen de Consumentenautoriteit kan optreden,” aldus Heemskerk.
Heemskerk juicht recente initiatieven om de werkelijke internetsnelheden in kaart te brengen toe. Zo beoordeelt de Consumentenbond sinds begin 2009 met de “Providermonitor” iedere maand de prestaties van internet- en telefonieproviders. De uitkomsten van dergelijke onderzoeken maken voor de consument de kwaliteit van de geleverde diensten door providers inzichtelijk. Met name voor ‘zware’ gebruikers is dit zeer belangrijk volgens Heemskerk. Verder schrijft Heemskerk dat het verschil tussen de maximum snelheid en de gemiddelde snelheid niet is verslechterd de afgelopen jaren. Ook neemt de snelheid alleen maar verder toe jaar over jaar als gevolg van nieuwe technologie. Internationaal gezien ‘scoort’ Nederland ook goed.