- Door
- Edwin Feldmann
- geplaatst op
- 17 februari 2010 08:04 uur
Belgische consumenten kunnen mogelijk nog dit jaar gemakkelijker overstappen naar een nieuwe internetprovider. De klanten zouden nog een half jaar na hun overstap toegang moeten hebben tot hun oude mailadres. In Nederland is de invoering van een dergelijke regeling erg onwaarschijnlijk.
Roel Deseyn en Jef Van den Bergh, twee Vlaamse politici van de partij CD&V, hebben een wetsvoorstel ingediend dat het behoud van het mailadres na een overstap moet regelen. Het voorstel is ook al goedgekeurd door de commissie Infrastructuur van het Vlaamse parlement.
Met dit wetsvoorstel kan de consument zijn oude provider vragen om gedurende zes maanden alle e-mails door te sturen naar zijn nieuwe e-mailadres. De provider kan er ook voor kiezen om gedurende zes maanden de klant toegang te geven tot zijn oude mailbox. Een soortgelijke regeling zou er ook moeten komen voor bezoekers van persoonlijke websites en blogs, vinden de twee politici. Volgens de parlementariërs vormt het verlies van een e-mailadres een grote drempel bij de overstap naar een nieuwe provider.
Nederland
In Nederland is een dergelijke regeling om de overstap te vergemakkelijken niet aan de orde, zo blijkt uit een kleine inventarisatie door ISPam.nl. Bij telecomautoriteit Opta is het behoud van het oude mailadres bij een overstap ‘geen issue’. Volgens Opta-woordvoerster Cynthia Heijne vormt het verliezen van een mailadres wel een drempel maar is die drempel niet zo groot dat hiertegen actie moeten worden genomen.
“Er zou eerst vanuit de politiek een voorstel moeten worden ingediend, maar de consument doet het hier al jaren zo. En daarbij komt dat de internetmarkt in Nederland veel concurrerender is dan in België”, aldus Heijne.
Bij de Consumentenbond is het probleem wel bekend, maar vormt het geen groot probleem. “Het is zeker iets waarover we met enige regelmaat vragen krijgen: consumenten vinden dit soort rompslomp lastig”, vertelt Marcel van Beusekom van de Consumentenbond.
Doorzenden
Hoe groot de drempel is door het verlies van het mailadres, kan de woordvoerder niet zeggen omdat de bond dat nooit heeft onderzocht. “Een oplossing voor dit probleem kan zijn het tijdelijk doorzenden van de mail naar een nieuw adres, maar op dit moment zijn providers niet verplicht zo’n regeling aan te bieden.”
“Aan de andere kant zie je natuurlijk ook dat consumenten steeds vaker een gratis e-mailadres gebruiken van Gmail of Hotmail. Soms juist met het doel om dit probleem bij overstappen niet te hebben.”
Dat je oude e-mail adres niet meer bereikbaar is na opzegging is overigens niet het enige probleem, vertelt Van Beusekom. “Wat ook vervelend kan zijn is dat de gebruikersnaam snel wordt vergeven aan een nieuwe klant die daardoor aan jou gerichte mail ontvangt. Om die reden zetten sommige providers de gebruikersnaam na opzegging een tijdje in de wacht en vergeven ‘m nog niet aan een nieuwe klant.”
Onlangs bleek nog uit onderzoek van de Consumentenbond dat ruim één op de vijf overstappers langer dan 24 uur zonder internet zit. Bij één op de acht duurt het zelfs meer dan vijf dagen voordat de internetverbinding werkt. Om het wisselen van aanbieder te vergemakkelijken hebben de internetproviders een overstapservice in het leven geroepen. Hiervoor kunnen consumenten de speciale url intikken voor overstappen (‘/overstappen’ achter de webnaam van de provider).