Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Is e-mail-adres portabiliteit mogelijk?

  • Door
  • John T. Knieriem
  • geplaatst op
  • 8 maart 2010 08:03 uur

Het schijnt dat de Israelische regering de portabiliteit van e-mail adressen wil mogelijk maken. Nummer portabiliteit op telefoons is inmiddels een goed gebruik en er komt Europese wetgeving aan die ook de portabiliteit van bankrekeningnummers mogelijk moet maken. Maar kan dit ook voor e-mail adressen gaan werken?

Nou heb ik al vaker aangetoond bijzonder weinig van techniek te weten maar volgens mij is het porteren van e-mail adressen nog niet zo eenvoudig.

Als een mail verzonden wordt vindt er DNS-lookup plaats voor de domeinnaam (die komt na de @). Maar in principe wordt alle mail voor het zelfde domein naar de zelfde plek gestuurd. Alleen die internet gebruikers die een eigen domeinnaam hebben kunnen eenvoudig, via een domeinverhuizing, een andere provider kiezen terwijl ze hun e-mail adres houden. Maar als je een adres van je provider krijgt dan ben je in principe gebonden aan die provider (bv [email protected]).

Maar stel nou dat de Israelische wetgeving ook in Europa gaat worden ingevoerd? Hoe moet dat dan? John Levine geeft op zijn blog oplossingen. DE SMTP standaard heeft in principe de mogelijkheid om de verzender te berichten dat het adres is verhuisd.  Dat zou je volgens hem kunnen gebruiken. Ook zou de nieuwe provider aan de oude provider kunnen vragen de e-mail te forwarden tegen een kleine fee. Maar waarschijnlijk zal dat tot een enorme administratieve chaos leiden.

Het meest eenvoudige is volgens John Levine als de provider die het adres moet ‘overdragen’ het e-mail adres gewoon actief houdt. Technisch zeer eenvoudig maar hoe lang moet je een adres nog actief houden voor iemand die al lang geen klant meer is?  

De eerste vraag is natuurlijk of er eigenlijk wel behoefte is aan de mogelijkheid om e-mail adressen te porteren. Aan de andere kant de Europese commissie heeft wel gekkere dingen besloten. Een aardig vraagstuk lijkt me… .

Sjeord van Groning, 8 maart 2010 11:22 am

"Nou heb ik al vaker aangetoond bijzonder weinig van techniek te weten" ... waarom wil je dan zo graag posts doen. Krijg je dan meer hits of een hogere rating? Als je geen verstand hebt van techniek, zoom dan in op de aspecten waar je wel verstand van hebt.

Ja, er is duidelijk behoefte om e-mail te forwarden/porteren durf ik te beweren.

Ik denk dat het een kleine moeite is om een forwarding termijn te verplichten van bijvoorbeeld 2-5 jaar. Na x jaar kan je dan als extra service naast het forwarden van mail tegelijk een bericht terug sturen naar de verzender met het actuele adres waar de mail naartoe gaat. Deze dienst hoeft providers weinig resources te kosten denk ik.

patrick, 8 maart 2010 12:21 pm

Als deze wetgeving er zou komen kunnen ISP's ook makkelijk genoeg zeggen we leveren geen email meer, je kan bij ons allen nog maar toegang krijgen; en mail is een apparte service waarvoor betaald moet gaan worden. Gebruikers hebben immers voldoende andere alternatieven.

Overigens is het met gewone post ook maar een kort termijn waarop de post doorgestuurd wordt naar je nieuwe adres; daarna ben je overgelaten aan de nieuwe bewoner van je adres; wedden dat het daar na een paar maandjes niet meer in de 'verkeerd bezorgd' bus terecht komt.

Sebastiaan Stok, 8 maart 2010 1:45 pm

Het idee is leuk, maar de uitwerking heeft nog enige ogen en haken.

Bij een bankrekening -of telefoonnummer moet bij de partij die gegevens verzend de wijziging plaatsvinden.

Bij e-mail is dit een heel ander verhaal, dat werkt het zelfde als gewone post. Je kan de mail wel doorsturen of laten weten dat hij ergens anders naartoe moet, maar wat als je nu 4 keer bent verhuisd?
Dan krijg je het probleem dat je van het kastje naar de muur wordt gestuurd, voor korte termijn van zeg 3 maanden is dit wel te doen maar voor eeuwig gaat dit niet werken.

randy, 8 maart 2010 1:46 pm

Ik ben voorstander Patrick. Ik wil geen mailboxen, virusscanners, USB-dongles (WTF?), etc.
Een goede oplossing zou denk ik zijn gewoon iedere klant een eigen domein te geven, waarop de e-mail komt. KPN past dit al toe op alle zakelijke aansluitingen (niet voor niets zijn ze (een van) de grootste SIDN deelnemer). Dat ben je vrij om je spullen te verhuizen en gezien de kosten van zegge 1 á 2 euro per maand kan dit als optie bij een accessabonnement aangeboden worden.

Memnon, 8 maart 2010 8:49 pm

Als we nou eerst eens stoppen met het gebruik van het Post Office Protocol. Dan zijn we een stapje dichter bij een vrolijke internetwereld.

Thomas Lobker, 9 maart 2010 9:58 am

Bij telefonie kun je ook geen delen uit een nummerblok porteren. Evengoed kun je geen e-mailadressen uit een domein porteren.

Een forward is geen portering.

Met de huidige technieken en protocollen is porteren niet mogelijk. Eventueel zou je met een simpele aanpassing in het SMTP protocol best iets van een delegatie in kunnen stellen, of iets op basis van DNS eventueel. Maar je blijft afhankelijk van de domeinnaamhouder.

t.bloo, 9 maart 2010 4:30 pm

De overheid moet gewoon voor iedereen het burger service nummer registreren als persoonlijk domein. Dat kun je altijd bij je houden en een forwarder op regelen. Zo ben ik te bereiken op [email protected]

Erg handig!

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.