- Door
- Rashid Niamat
- geplaatst op
- 25 maart 2010 08:03 uur
Ik had de eer een meerdaags event over veiligheid in de online wereld te mogen bijwonen. Een internationaal gezelschap bestaande uit beleidsmedewerkers van ministeries, specialisten uit bedrijfsleven en wetenschappers spraken over ervaringen, trends en samenwerking.
Veel onderwerpen waren interessant voor hostingbedrijven, maar vreemd genoeg was er geen andere vertegenwoordiger van deze sector uitgenodigd. Zelfs de telecombedrijven, die in de regel alert genoeg zijn een jurist of woordvoerder te sturen, schitterden door afwezigheid. Dat wij als sector vaak over het hoofd worden gezien is trouwens iets waar ik me al jaren aan erger. Hosting en alles dat daarmee te maken heeft blijft voor veel beleidsmakers in Den Haag en Brussel onbekend terrein.
De meeste presentaties schonken aandacht aan het belang van goede communicatie tussen partijen als de online veiligheid in het geding is. In bijna alle praktijkcases over de voorkomen en bestrijden van cybercrime kwam effectieve samenwerking als eerste randvoorwaarde naar voren. Natuurlijk hadden de sprekers diverse suggesties hoe die samenwerking kon worden verbeterd. Over de invulling ervan werden zelfs voorstellen gedaan, compleet met indrukwekkende schema’s. Het scheelde weinig of er waren standaard SLA’s voorgesteld om de communicatie tussen partijen te regelen.
Bij die laatste punten miste ik toch wel de aanwezigheid van andere partijen uit de hostingsector. Want als er een type bedrijf is dat traditie heeft effectief en snel te kunnen communiceren dan zijn het wel de hosters. Hoe die traditie is ontstaan kan ik niet met zekerheid zeggen. Wel weet ik dat er vaak sprake is van een gemeenschappelijk belang. Het soepel verhuizen van een domeinnaam is een gemeenschappelijk belang. Maar ook het attenderen op spammers of lekken in andermans netwerk kent een gemeenschappelijk belang. Of anders gezegd “samen lossen we het op”.
Dat partijen in deze sectoren elkaar persoonlijk kennen helpt daarbij wel. Jaarlijkse happenings zoals de kartcompetitie en vroeger het lasergamen waar je elkaar in een totaal andere setting tegenkomt maken het eenvoudiger een concullega een berichtje te sturen in geval van een incident.
Dat het er informeel aan toegaat bij dat soort communicatie is belangrijk, omdat je dan sneller kunt optreden. Ik weet bijvoorbeeld zeker dat als er alleen maar formele contacten waren geweest ik jaren geleden nooit door mijn grootste concurrent zou zijn ingefluisterd dat onze aandeelhouder was vergeten zijn domeinnaam te verlengen. Door zijn seintje konden we binnen no-time erger voorkomen.