- Door
- ICTRecht
- geplaatst op
- 21 februari 2008 08:04 uur
Vandaag weer een nieuwe Vraag het Mr. Ras, de rubriek op ISPam.nl waarin Mr. Steven Ras van ICTRecht één juridische vraag van ISPam.nl lezers beantwoordt. Het thema voor de volgende Vraag het Mr. Ras wordt volgende week op ISPam.nl geplaatst.
Vraag van Nopzolder:
Is het noodzakelijk om een handtekening te hebben onder een webhosting contract? Of kan dit hele proces ook digitaal? Vwb digitaal, wat voor eisen zitten hier dan aan?
Een elektronische overeenkomst tussen de ISP en een klant komt tot stand door aanbod en aanvaarding. Voor de totstandkoming van een overeenkomst is (elektronische) handtekening niet noodzakelijk. Het hele proces kan dus digitaal.
Zie voor meer informatie over de inrichting van het bestelproces “Elektronisch registratieproces SIDN”.
Vraag Ryan:
Wie is verantwoordelijk voor de bestanden die op de gehuurde schijfruimte staan? De klant die dit huurt, of de server eigenaar?
De eigenaar van de server is in beginsel niet verantwoordelijk voor de bestanden op de gehuurde schijfruimte. Mijns inziens is het onmogelijk om alle bestanden te overzien. Wel dienen jullie de voorwaarden van artikel 6:169c lid 4 BW in acht te nemen en is het verstandig een vrijwaringsbepaling in de algemene voorwaarden of de overeenkomst op te nemen.
Zie voor meer informatie over de aansprakelijkheid van data “Wanneer is een blog hoster aansprakelijk?”.
Vraag Peter:
Wat ik me af vraag, op moment iemand de betaling heeft voldaan zal hij of zij in mijn ogen akkoord gegaan zijn met de voorwaarden cq. afspraken die gemaakt zijn.
De verplichting tot betaling volgt uit de overeenkomst. Dat er een overeenkomst tot stand is gekomen en de klant tot betaling is overgegaan, wil nog niet zeggen dat de klant akkoord is gegaan met bepaalde voorwaarden. Kunt u uw vraag misschien in de comments verduidelijken?
Vraag Frank:
Hoe sterk sta je als bedrijf als een klant te laat is met zijn/haar opzegging in te leveren, en dit staat letterlijk in de Algemene Voorwaarden?
Een webhostingcontract wordt veelal aangegaan voor een periode van 12 maanden met een stilzwijgende verlenging van eenzelfde periode. De klant dient voor het beëindigen van de overeenkomst rekening te houden met een opzegtermijn, die veelal in de algemene voorwaarden staat vermeld. Wil je als ISP een beroep kunnen doen op de bepaling in de algemene voorwaarden, dan zullen de voorwaarden juist ter hand gesteld dienen te worden. Daarbij mag de opzegtermijn voor consumenten en kleine bedrijven (eenmanszaken) niet langer zijn dan drie maanden. Een langere opzegtermijn wordt als onredelijk bezwarend aangemerkt.
Zie voor meer informatie over de terhandstelling van algemene voorwaarden “Algemene voorwaarden (inclusief 2 casussen)”.