- Door
- Veenman
- geplaatst op
- 3 maart 2008 08:00 uur
Vorige week ben ik naar Wenen in Oostenrijk gevlogen om voor het derde jaar op rij het Duitstalige domein congres Domain pulse 2008 te bezoeken. Op dag 2 kwamen ondermeer de organisatiestructuur van nic.at, hoe registries tegen phishing aankijken en het verhaal achter Sex.com ter sprake.
SIDN dit jaar wel vertegenwoordigd op Domain pulse 2008
Bijna helemaal vergeten in mijn (eerste deel van het) verslag, tijdens Domain pulse 2006 en 2007 in Berlijn (Duitsland) en Baden (Zwitserland) was SIDN niet vertegenwoordigd. Dit jaar was Michiel Henneke, marketing manager van SIDN op Domain pulse aanwezig. Als Nederlanders zoek je elkaar dan toch op en het was dan ook oud-Hollands gezellig. We worden waarschijnlijk zelfs beroemd, doordat een fotografe ook een foto van ons heeft gemaakt toen wij aandachtig aan het luisteren waren naar de presentaties.
De Internet Privatstiftung Austria
De tweede dag begon met een presentatie van Rupert Nagler van Internet Privatstiftung Austria (IPA). De IPA is in 2000 opgericht door branchevereniging ISPA Oostenrijk, die tot dan toe eigenaar was van de Nic.at. Om verder te professionaliseren is daarom de IPA (een stichting) opgericht als nieuwe eigenaar van Nic.at GmbH.
De IPA heeft als statutair doel om, in het algemeen belang: De ontwikkeling van internet in Oostenrijk en de vrije en stabiele toegang tot deze netten en diensten binnen internationale verplichtingen; Het waarnemen van de verantwoordelijkheid voor de delegatie van de Oostenrijkse domeinnamen en enum (Nic.at en Enum.at).
De structuur van IPA is bijzonder interessant, de IPA heeft een zelfde soort structuur als SIDN (nog steeds) statutair heeft, bestaande uit een Raad van Bestuur, Raad van Toezicht, Raad voor Domeinnamen en Raad voor Sponsoring. In Oostenrijk werkt deze structuur dus wel, dus ik vraag me af of we deze structuur in Nederland ook geen nieuw leven in moeten blazen. Een domein raad met een brede maatschappelijke vertegenwoordiging lijkt mij wel wat.
Keynote door Matthias Horx
Trend- en toekomstonderzoek Matthias Horx ging in zijn keynote langs floppende technische innovaties en vooral met de vraag waarom ze floppen. Eén ding hebben ze volgens Horx allemaal gemeen, het zijn lineaire mannelijke naïeve automatiserings fantasieën.
Horx stelt dat er 5 soorten floppologieen zijn:
- Megaflops (Bijvoorbeeld: Leven onder water, mensen willen namelijk niet beperkt worden in hun leefruimte en in gevaar zijn door de enorme druk van het water)
- Right Question, Wrong Answer” (Bijvoorbeeld: Zappelin)
- Hypes – Niche en mainstream verwisselen (Bijvoorbeeld: Segway)
- Running Gags – Over 10 jaar, is het er over 10 jaar (Bijvoorbeeld: Menselijke robots, omdat intelligentie organisch is en een directe concurrentie voor de mens zelf.)
- Future Fades (Bijvoorbeeld: De intelligente koelkast, men kookt zelf telkens minder)
Een heel duidelijk voorbeeld van een hype is het videotelefoon, waarvan al in sinds tenminste 1877 voorstellingen werden gemaakt. Populair zal het echter niet worden omdat het de (menselijke) complexiteit van de communicatie verhoogt, communicatie juist bedoelt is om afstand te overbruggen en we onze gezichten graag verbergen.
De volgende vraag is, hoe zorg je er voor dat nieuwe technologie wel aanslaat. De reden dat mensen technologie gaan gebruiken is vanwege controle, macht, effectiviteit en/of mobilteit. Daar tegenover staat dat mensen ook weerstand tegen technologie hebben, door gewoontes, oude systemen, ethische bezwaren en de angst om de controle te verliezen.
Dit was echt een geweldige keynote. Helaas moet ik de samenvatting hier toe beperken, maar het is zeker aan te raden om de presentatie als PDF te bekijken, een link naar de presentaties staat onderaan in dit verslag.
DENIC, Nic.at en SWITCH over phishing
waren het er allemaal over eens dat domeinnamen niet mogen opheffen als er via de domeinnaam een phishing-website bereikbaar is. De registries willen geen internet politie zijn.
Daarbij is het ook de vraag wat de gevolgen zijn als een domeinnaam uit de lucht wordt gehaald. Vaak gaat het om een gehackte website, zo was de website van een student aan een Oostenrijkse universiteit gehackt, die onder een subdomein van de universiteit was gehost, had nic.at dan de domeinnaam van de universiteit uit de lucht moeten halen? Ook zou ingrijpen door een registry enkele dagen in beslag nemen, mede door een inhoudelijke beoordeling, terwijl de meeste phishing websites binnen 24 uur weer van adres veranderen.
Stephan Welzel van DENIC vraagt zich af, waarom alleen bij phishing domeinnaam uit de lucht te halen? Waarom niet bij zigatettensmokkel, wiskey stokers, kinderporno, belastingontduiking, belediging, gokspellen, neonazisme, kritiek op de president, ophitsing, ronselpraktijken voor vreemde krijgsmachten, exhibitonisme, terrorisme, voorbereidingen van oorlogen? En als we dan dan ook doen, waarom dan niet bij spelfouten, kritiek op juristen, sommaties, Engels taalgebruik, Hillary-bashing, DDR-nostalagie, lelijke foto’s, wansmaak, obesitas, koken voor de televisie, Idols, stomme grappen of Wiener Melange… ?
Vlnr: Barbara Schlo?bauer (nic.at), Nicole Beranek Zanon (SWITCH) en Stephan Welzel (Denic)
Money-making n the Internet: The Sex.com story
Kieren McCarthy heeft jarenlang onderzoek gedaan naar het verhaal achter de domeinnaam Sex.com, waar flink wat om te doen is geweest. In 1994 werd Sex.com vrij geregistreerd door IT-er Gary Kremen. Een jaar later in 1995 werd de domeinnaam door Stephen Cohen gestolen. Het was lang bekend hoe dat Cohen gelukt was.
Na veel onderzoek is gebleken dat Cohen een vervalst verhuisformulier naar NSI (wat nu VeriSign is) had gestuurd en Kremen had opgebeld met de melding dat zijn domeinnaam door een merkhouder was opgeëist en dat hij deze daarom kwijt was. Gezien er rechtszaken tussen merk- en domeinnaamhouders in het nieuws waren geloofde Kremen dat in eerste instantie.
Niet veel later kwam Kremen erachter dat hij was opgelicht en startte een rechtszaak tegen Cohen. Doordat Cohen door explotatie van Sex.com goed geld verdiende, huurde hij een leger van de duurste advocaten in om de rechtszaak te saboteren. Uiteindelijk lukte het Cohen bijna om de zaak zo lang te frustreren dat deze verjaarde, maar na 10 jaar procedure won Kremen eindelijk, kreeg hij Sex.com toegekend en een torenhoge schadevergoeding. Tot de dag van vandaag heeft hij enkel Sex.com terug, die Kremen in 2006 verkocht heeft voor 14 miljoen dollar en van de schadevergoeding heeft Kremen nog geen cent gezien.
European Internet Exchange Points
Christian Panigl van Euro-IX, de vereniging van internet exchanges, ging in zijn presentatie langs een aantal statistieken over exchanges. Gezien deze presentatie vooral over statistieken ging heb ik er twee grafieken uitgehaald, want dat zegt veel meer dan woorden.
Groei van het aantal IXP’s in Europa:
Totale hoeveelheid dataverkeer van alle Europese IXP’s:
Domain pulse 2009 in Dresden (Duitsland)
Volgend jaar wordt Domain pulse 2009 na 3 jaar weer in Duitsland georganiseerd. Op 12 en 13 februari 2009 is iedereen welkom in Dresden. Na mijn bezoeken aan Domain pulse 2006, 2007 en 2008 kijk ik weer uit naar editie 2009!
Presentaties
Alle presentaties zijn als PDF hier op de website van Domain pulse te downloaden.
Complimenten aan nic.at voor de succesvolle organisatie van Domain pulse 2008!