Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Lastige klanten (Column)

  • Door
  • Rashid Niamat
  • geplaatst op
  • 13 mei 2010 07:59 uur

Tijdens een sessie bij een software leverancier verzucht een deelnemer dat hij rekening moet houden met zijn klanten en die zijn tegenwoordig zo verrekte lastig. Een opmerking die alles overhoop gooit, want iedereen begint spontaan zijn lastigste klanten te beschrijven.

Wat bedrijven verstaan onder een lastige klant verschilt sterk. Voor de een is het iemand die de rekeningen altijd te laat betaald. Anderen hebben moeite met klanten die vaak bellen met problemen die ze zelf veroorzaakt hebben of kritische vragen stellen.

Vroeger leerde je op verkooptrainingen dat de klant altijd gelijk heeft. En hoewel ik die regel nog steeds valide vind, hij is minder eenvoudig toepasbaar. Want of je nu hosting verkoopt of koffie, elke klant is uniek en alles op een hoop gooien is vragen om problemen.

Wil je echt je klanten goed kunnen ondersteunen ontkom je er niet aan ze in te delen in groepen en daar je ondersteuning op aan te passen. Klanten met veel omzet krijgen bijvoorbeeld een vast contactpersoon. Door dat simpele onderscheid kun je deels voorkomen dat klanten lastige klanten worden.

De vraag is echter hoever je hierin kunt gaan. Klanten die weinig omzet leveren kun je niet altijd een premium behandeling geven. Dat gaat namelijk ten koste van de service die je je topklanten biedt. En dat was precies wat de klagende deelnemer bedoelde. Hij is gedwongen een deel van zijn klanten een mindere service te geven en in die groep zitten niet toevallig ook de meeste lastige klanten.

Mij werd gevraagd of ik geen oplossing had voor lastige klanten. Die heb ik niet, want elke klant dus ook de lastige is uniek. Ik kon wel aan de hand van deze foto uit 1998, gestuurd door een klant, vertellen wanneer voor ons vroeger de maat vol was. Op het moment dat de klant je gaat intimideren en bewust je imago besmeurt dan is het tijd afscheid van elkaar te nemen. Dat is dan ook wat we bij deze klant hebben gedaan.

Een andere aanpak, die in bovenstaande geval niet opging, is het organiseren van bijeenkomsten met kritische en lastige klanten. Die methode, die wel wat voorbereiding vereist, hebben we diverse keren toegepast. Het leverde veel verrassende inzichten op, wat dat betreft is het goed de communicatie met lastige klanten niet uit de weg te gaan.

Nog geen reacties

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.