- Door
- Rashid Niamat
- geplaatst op
- 20 mei 2010 08:01 uur
van 13 mei vroeg John Knieriem aandacht voor een opmerkelijk vonnis in Duitsland over de aansprakelijkheid bij het gebruik van een open W-lan. Hij eindigt met de woorden “Er zijn in Nederland nog geen gelijke gevallen bekend. Onbekend is verder wat de gevolgen zijn voor publieke en openbare hotspots.“
In Nederland hebben we meerdere zaken gehad, waar onbeveiligde modems indirect een rol speelden. Ik ken twee gevallen waarbij de OPTA spammers heeft beboet die gebruik maakten van open netwerken. Daarbij is op geen enkel moment de abonnee met het open modem in het verdachte bankje geplaatst. Al zijn de zaken net wat anders, we hoeven ons dus niet acuut zorgen te maken.
De vraag van John, wat de gevolgen van het Duitse vonnis zijn is een interessante. Ik voorzie namelijk dat in Duitsland twee discussies, die al langer in Europees verband worden gevoerd, nu in een stroomversnelling zullen raken.
De eerste discussie raakt het punt van de aansprakelijkheid van de provider, die in de regel de leverancier van het W-lan modem is. In Nederland is diverse keren gepoogd dat deel van de aansprakelijkheid voor access ISP’s te formaliseren. OPTA en het Ministerie van EZ hebben daarvoor het begrip “zorgplicht” geïntroduceerd. Voor alle duidelijkheid, dat betreft een voorstel voor de consumentenmarkt.
Aanbieders van zakelijke diensten zullen eerder geraakt worden door de tweede discussie. Die gaat over wetgeving om aanbieders van online-diensten te verplichten melding te maken van incidenten die de veiligheid van data en het netwerk betreffen.
In enkele staten in de VS bestaat dit soort wetgeving reeds. De ervaring leert dat bedrijven niet alleen melden wanneer er in het datacenter een probleem is ontstaan of ergens een usb stick is verloren. Zelfs opmerkelijke verkeersstromen van en naar de klant worden gerapporteerd. Dit laatste omdat de modem en de kabels eigendom zijn van de provider, een situatie die we in Nederland bij consumentenproducten ook steeds vaker tegenkomen.
Je hebt daar dus de situatie dat je van je hoster of provider een mail of telefoontje kan krijgen dat er mogelijk een probleem is met de integriteit van je verbinding. Dit soort communicatie is ook al gebruikt in rechtszaken tegen spammers en content-verspreiders om aan te tonen dat de klant op de hoogte was van “misbruik” van zijn verbinding.