- Door
- Rashid Niamat
- geplaatst op
- 27 mei 2010 08:07 uur
Tijdens het weekend werd ik aangesproken door een van de buren. Jaren geleden, toen ik nog iets deed voor een accessprovider, had ik hem op weg geholpen met de keuze voor een provider. De keuze viel indertijd op een ADSL light abonnement. Dat was toen voor zijn behoefte, mailen en wat surfen, voldoende.
Maar de tijden veranderen en daarmee ook zijn gebruik. Inmiddels werken hij en zijn vrouw meerdere dagdelen van huis uit. Dat laatste is een ontwikkeling die ik trouwens steeds vaker tegenkom, werkgevers die gewoon niet meer willen dat je 40 uur per week binnen achter je bureau zit. Door het personeel een dag thuis te laten werken kunnen werkgevers op kantoorkosten besparen en de productiviteit blijkt er door te verbeteren.
Afijn, buurman vertelde met enige trots wat ze thuis allemaal online deden. En daarop volgde – uiteraard – een vraag. “Maar heb ik nu nog wel het juiste internet abonnement, hoeveel snelheid heb jij?”
Om twee reden is dit een schitterende vraag. Ten eerste geeft hij aan te twijfelen over zijn huidige aansluiting. Als ik nog voor een isp zou werken, zou ik direct op dit koopsignaal inspringen. De andere reden is dat snelheid duidelijk top of mind is.
Ik vertelde dat voor mij snelheid niet het belangrijkste is en recent mijn abonnement te hebben verlaagd. Alleen heb ik een stabiele verbinding, wat voor mij noodzakelijk is. Dat verbaasde hem, want was sneller niet altijd beter?
Dat laatste is denk ik een rechtstreeks gevolg van de campagnes die worden gevoerd door de verschillende isp’s. Het enige waar men op concurreert is snelheid in combinatie met prijs. De kwaliteit van de verbindingen en andere technische gegevens blijven echter vaak onvermeld.
Ik vertelde hem over het verschil op dat vlak met de zakelijke aanbieders. Zo moeilijk als het is om bijvoorbeeld bij een consumenten ADSL aanbieder te vinden wat de overboekingsfactor is, zo makkelijk is het om bij een datacentrales of hoster iets over uptime te vinden.
De buurman knikte, dacht nog eens na en vroeg: “OK, stel nou dat ik wat anders wil, wat zijn dan de vragen die ik absoluut moet stellen aan een provider?”
Eerlijk gezegd had ik het antwoord op die vraag niet paraat. Voor een accessprovider noch voor een zakelijke aanbieder. Weet jij ze wel?