- Door
- Veenman
- geplaatst op
- 18 maart 2008 08:04 uur
Cogent en TeliaSonera hebben een conflict waarbij Cogent de peering met TeliaSonera heeft verbroken. Ook wordt dataverkeer via een indirecte interconnectie met TeliaSonera, dus via een derde partij, door Cogent geblokkeerd, zo meldt GigaOM.
Eerder had Cogent vergelijkbare conflicten met ondermeer Level(3), OpenTransit (France Telecom), Teleglobe en ATDN. In 2005 klaagde Cogent over het feit dat Level(3) de peering met hun verbroken had en nu lijkt Cogent precies het zelfde te doen met TeliaSonera.
Over de achtergrond van het conflict tussen Cogent en TeliaSonera is niets bekend, maar waarschijnlijk eist Cogent dat TeliaSonera gaat betalen om dataverkeer uit te wisselen.
TeliaSonera heeft de volgende verklaring naar haar klanten gestuurd:
Dear Customer,
We would like to give you the following information:
Cogent has decided not to exchange traffic directly with TeliaSonera’s AS 1299 or indirectly with AS 1299 through a third-party provider. As a result, Cogent has partitioned the Internet and disrupted the flow of traffic between Cogent and TeliaSonera customers.
While this has a negative impact on some users of the Internet, this effect is the result of Cogent’s decision and is unfortunately beyond TeliaSonera’s control. Until Cogent rectifies this situation, TeliaSonera customers experiencing any difficulty reaching Cogent’s network can continue to purchase IP Transit from TeliaSonera along with another Tier 1 provider. This will fix the immediate problem and ensure optimal connectivity going forward.
We sincerely apologise for the inconvenience caused…
If you have further concerns, please address your commercial contact at TeliaSonera
Zijn er ISPam.nl lezers die hinder hebben ondervonden van dit conflict?