- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 20 maart 2008 08:03 uur
Na een vernietigend rapport over de landrush numerieke .nl-domeinnamen van branchevereniging ISPConnect en forse kritiek van een aantal van de grootste SIDN deelnemers, heeft SIDN directeur Roelof Meijer op Webwereld uitgebreid gereageerd.
Reactie op verloop landrush numerieke .nl-domeinnamen
De reactie van Meijer is tweeledig. Allereerst stelt Meijer niet gelukkig te zijn met het feit dat er niet voor gekozen is om het aantal IP-adressen waarover een deelnemer de aanvragen kon indienen te beperken. Daarbij stelt Meijer dat veel deelnemers vroegen om zo min mogelijk (technische) beperkingen en regeltjes te komen bij de landrush. Meijer geeft toe dat daarbij een verkeerde afweging is gemaakt om niet te kiezen voor het beperken van het aantal IP-adressen per deelnemer. Achteraf gezien heeft hij spijt van die afweging.
De landrush numerieke .nl-domeinnamen gaat en kan niet overnieuw worden gedaan zo stelt Meijer. Ook al zou blijken dat partijen zich misdragen hebben, dan is dat geen reden om de domeinnamen van partijen die zich niet misdragen hebben af te pakken. Wel stelt Meijer dat hij het niet uitsluit dat de numerieke .nl-domeinnamen van partijen die zich wel misdragen hebben worden afgepakt. Echter wil Meijer daar nog geen concrete uitspraken over doen.
Het is jammer dat er een golf van kritiek voor nodig was, maar ik ben blij om te zien dat Roelof Meijer en SIDN tot inkeer zijn gekomen. Ik denk overigens dat niemand wil dat houders die (via hun deelnemer) op een eerlijke manier hun numerieke .nl-domeinnamen hebben weten te registreren, die kwijt raken omdat een aantal partijen zich wel hebben misdragen.
Reactie op kritiek op inspraak bij SIDN
Het tweede deel van de reactie van Meijer richt zich op kritiek op de inspraak van deelnemers bij SIDN. Meijer stelt dat SIDN veel geïnvesteerd heeft in klantrelaties door middel van relatiemanagers, relatiedagen, persoonlijk contact met deelnemers en consultaties over nieuwe diensten. Daar heeft Meijer een goed punt en dat waarderen veel deelnemers ook.
Het probleem zit hem er echter in dat SIDN bepaalt waarover én wanneer deelnemers inspraak hebben. Kort gezegd gedraagt SIDN zich als een oester die zo nu en dan open gaat, maar het merendeel van de tijd is de organisatie gesloten. Dit is echter niks nieuws hierover heb ik namelijk al vaker op ISPam.nl en tegenover SIDN geklaagd.
Concreet zou ik graag zien dat SIDN naast het uitnodigen van een stuk of tien deelnemers voor een sessie op locatie, consultaties ook voor alle andere deelnemers openbaar maakt en de mogelijkheid geeft om daar (schriftelijk) op te reageren. Daarnaast zou SIDN naar mijn idee ingrijpende besluiten, zoals bijvoorbeeld de nieuwe geschillenregeling en de boete bij onterecht bezwaar tegen verhuizingen, de definitieve versie op de deelnemers site publiceren, zodat iedere deelnemer die er op wil reageren daar de mogelijkheid toe heeft en deelnemers niet ineens achteraf met een voldongen feit geconfronteerd worden.
Dit artikel is (zoals alle ISPam.nl artikelen) op persoonlijke titel geschreven.