Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Gartner: Hosted e-mail gaat doorbreken

  • Door
  • Arnout Veenman
  • geplaatst op
  • 21 maart 2008 07:59 uur

‘Hosted e-mail startpunt voor hosted services’Veel bedrijven hebben nog steeds een eigen mailservers draaien op kantoor. Volgens onderzoeksbureau Gartner staan we op het punt waarop hier verandering in gaat komen en dat hosted e-mail zal gaan doorbreken. Dit wordt ondermeer veroorzaakt doordat de markt met voornamelijke kleine spelers wordt overgenomen door grote spelers als Microsoft, Yahoo en Google die miljoenen mailboxen aan bedrijven kunnen aanbieden voor een fractie van de huidige kosten.

Gartner denkt dat het gebruik van hosted e-mail in eerste instantie door kleinere bedrijven zal worden opgepakt, daarna door middel grote bedrijven en daarna hun intrede zal doen bij de grootste bedrijven (vanaf 50.000 werkplekken) tegen 2012.

Matt Cain, research vice president bij Gartner:

Gehoste diensten zijn interessanter voor kleine bedrijven, die meer per mailbox kwijt zijn wanneer ze hun eigen mailserver neerzetten en hebben ook minder vaak behoefte aan maatwerk oplossingen. Grote bedrijven daarentegen hebben al relatief lage kosten per mailbox en hebben vaak wel behoefte aan maatwerk oplossingen, zoals compliance en disaster recovery.

Ondanks het feit dat de markt volgens Gartner vooral zal worden opgeëist door Microsoft, Yahoo en Google, ben ik benieuwd hoe jullie de kansen zien om hosted e-mail aan te bieden?

Nico Nijman, 21 maart 2008 8:51 am

De verschuiving zal waarschijnlijk in eerste instantie plaatsvinden bij bedrijven waar nu de server op locatie door een extern bureau wordt beheerd. Dat zal door diezelfde bedrijven worden aangeboden en die zullen weinig last hebben van een Google, Yahoo etc. omdat hun klanten bewust hebben gekozen voor een ICT bureau omdat die nu eenmaal een veel hogere service kunnen bieden dan bedrijven zoals Google, MS en Yahoo. Je moet er toch niet aandenken dat er om 9.00 iets misgaat en je afhankelijk bent van bedrijven als Microsoft.

Glenn, 21 maart 2008 9:56 am

Mijn ervaring is dat onze klanten het erg eng vinden dat hun Exchangeserver fysiek buiten de deur staat. Wij willen deze dan in een datacenter plaatsen, maar de klant is dit niet gewend en wil het liever inhouse houden. Dat is een sterk gevoel wat soms moeilijk is weg te nemen.

Wel denk ik dat het eerder met kleinere bedrijven (< 10 medewerkers) zal gebeuren dan met de grote. De grote klanten hebben toch vaak specifieke wensen, de kleine zijn al bij met een simpele Exchangemailbox.

Lennie, 21 maart 2008 11:27 pm

Doorbreken ? Ik snap niet waar mensen zich zo druk om maken. Ik gebruik het al jaren, het heet IMAP. ;-)

RobinJB, 22 maart 2008 3:40 pm

Dat is iets heel anders Lennie, ze bedoelen hier hoogstwaarschijnlijk exchange en de varianten hierop zoals Zarafa.

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.