- Door
- Edwin Feldmann
- geplaatst op
- 4 juni 2010 08:05 uur
Volgens de Europese richtlijn die vorig jaar is aangenomen, dient een website gebruikers voorafgaand ‘op een duidelijke en nauwkeurige wijze te informeren omtrent de doeleinden waarvoor men toegang wenst te verkrijgen tot de desbetreffende gegevens’. Ook moet de gebruiker om toestemming worden gevraagd.
Tegen de richtlijn is vooral van advertentiebedrijven veel kritiek gekomen omdat ze vrezen dat gebruikers voor het bezoek aan tien websites gemiddeld al gauw honderd keer toestemming moeten geven. Maar volgens het ministerie van Economische Zaken is dat argument volledig uit zijn verband getrokken.
Privacy
De overheid wil met de nieuwe richtlijn de privacy van de burger waarborgen. “De consultatieronde die onlangs is afgesloten was erop gericht om van het bedrijfsleven te horen hoe de richtlijn zo kan worden omschreven dat het ook praktisch werkbaar en uitvoerbaar is”, legt een woordvoerder van het ministerie van EZ desgevraagd uit.
Het is niet praktisch om bij iedere cookie een pop-up te verlangen waarmee toestemming kan worden gegeven. Toestemming kan ook via browserinstellingen worden gegeven, reageert het trio BBned, Online en Tele2 (BOT). “In de Memorie van Toelichting dient nader te worden toegelicht dat met de regeling niet wordt beoogd verplichtingen voor isp’s te creëren in de vorm van een rol als poortwachter.”
Meldplicht
Overigens is de nieuwe cookiewetgeving niet het enige nieuwe element in de wetgeving die alle lidstaten moeten inplementeren. Ook komt er een zorgplicht die ervoor zorgt dat alleen gemachtigd personeel van internetproviders toegang heeft tot beveiligde klantgegevens. En er komt een meldplicht voor de hele telecomsector voor alle incidenten waarbij klantgegevens op straat komen te liggen.
De Europese richtlijn (pdf) dient uiterlijk op 25 mei 2011 omgezet te zijn naar nationaal recht. De OPTA is het orgaan dat gaat toezien op de naleving van de nieuwe regels.