- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 30 juli 2006 10:24 uur
Nu Google telkens meer individuele dienstverlening begint aan te bieden rijst de vraag of Google ook webhosting zal gaan aanbieden via haar superieure platform. Naar mijn idee is het niet de vraag of Google webhosting zal gaan aanbieden, maar wanneer.
Het is nu met Gmail al mogelijk om een domeinnaam aan je account toe te voegen. Daarnaast heeft Google ookal enige tijd geleden Google Page Creator gelanceert. Nu lees ik op het Duitse GoogleWatchBlog dat Google een aantal zeer generieke domeinnamen heeft geregistreerd waaronder varianten op: your-company-site.com, googlehostedservices.com, etc.
Naar mijn verwachting zal de focus van Google eerst komen te liggen op individuele dataverwerking, dus de office desktop naar het internet halen, voor zowel particuliere als zakelijke gebruikers. Echter verwacht ik ook dat Google met een webhostingdienst zal komen die integreert met de rest van het Google imperium. Waarbij je met Google Analytics je bezoekers bijhoudt, met Adwords bezoekers naar je website haalt, met Adsense geld aan je website verdiend, je e-mail verstuurt via Gmail, je website is doorzoekbaar met Google Search, betalingen accepteer je met Google Checkout, live chat gaat via GTalk, wisselkoersen krijg je via Google Finance, de prijzen van je webshop staan in Froogle en meertaligheid wordt mogelijk gemaakt door Google Translate.
Wat zal dit gaan betekenen voor webhosters. In principe niet zo heel veel, Google heeft technologische gezien een voorsprong die geen enkele webhoster bij kan houden. Echter kunnen ze de persoonlijke service van een ‘lokale’ ISP kunnen ze niet bijhouden. Wat ik dus verwacht is dat webhosting zeker nog zal blijven bestaan. Ik denk dus dat Google op gebied van webhosting whitelabel diensten zal aanbieden waar de lokale ISP’s de diensten op aanbieden. Deze kunnen op hun beurt de kale technische dienstverlening invullen naar de wensen van de klant of zoals ze die zelf willen invullen.
Daarnaast is er nog een punt waar Google niet direct op kan concurreren, de pluriformiteit van de ISP’s. Waar veel klanten gewoon willen dat hun website in de lucht is, zal een klein gedeelte (20%) specifieke eisen hebben. Door deze niches te bedienen gaan de marges enorm omhoog en kun je als ISP toch nog een mooie winst blijven draaien bij minder klanten.
Het zou overigens helemaal mooi worden als Google VPS-en gaat aanbieden, en op die manier delen van het immense systeem aan gaat bieden aan ISP’s maar ook ander soortige gebruikers. Wat voor veel ISP’s vooral handig zal zijn, waarbij ze zich geen zorgen meer over de hardware hoeven te maken. ISP’s kunnen dan simpelweg de gebruikte hoeveelheid clockcycles, diskspace en bandbreedte afrekenenen bij Google en zijn verder zelf volledig vrij bent in de software die ze gebruiken.
Ik zie dus voor zowel ISP’s als Google een mooie toekomst. Die me een beetje doet denken aan het scenario dat hoort bij ‘We are the borg’ 😉