- Door
- Edwin Feldmann
- geplaatst op
- 11 juni 2010 08:04 uur
Klanten van hostingbedrijven verwachten in economische zware tijden meer service voor dezelfde prijs. Meer dan de helft van de ondervraagde bedrijven heeft te maken met bestaande klanten die willen onderhandelen over de kosten van de diensten die hij afneemt.
Dat concludeert de Dutch Hosting Provider Association (DHPA) na een onderzoek onder 70 procent van de DHPA-leden. Volgens de vereniging hebben ict-leveranciers zich ontwikkeld van een ‘leverancier van technologie tot een schakel in de dienstverleningsketen voor internet’. Door deze verschuiving richting online dienstverlening worden klanten steeds kritischer en verwachten ze van hun ict-leveranciers een meer betrokken en servicegerichte opstelling dan voorheen.
De verschuiving van technologie naar dienstverlening wordt ook op een ander vlak zichtbaar. “Zo komt de nadruk steeds minder te liggen op de technische aspecten, maar steeds meer op service level agreements en advies”, concludeert onderzoeker Louis van Garderen van bureau Mazars Paardekooper Hoffman.
Verder blijkt uit het onderzoek dat vooral grote bedrijven vanwege kostenbesparing steeds meer processen automatiseren. De niet-bedrijfskritische activiteiten worden daarbij regelmatig geoutsourcet naar externe partijen.