- Door
- Rashid Niamat
- geplaatst op
- 17 juni 2010 08:02 uur
Afgelopen week werd ik getipt over twee bijeenkomsten in het buitenland. De eerste was het jaarlijkse congres van de Duitse vereniging van boekhandels in Berlijn. De tweede was een meerdaagse conferentie over city marketing in Las Palmas de Gran Canaria. De reden waarom ik getipt werd had te maken met de online thema’s in beide programma’s.
Boeken zijn voor mij goede voorbeelden van goederen die al lang met succes via internet worden verhandeld. De sector heeft snel begrepen wat de voordelen zijn van online handel, namelijk lagere kosten, een groter bereik en interessante mogelijkheden voor gerichte marketingactiviteiten. Maar ook omdat het voor online-dienstenaanbieders interessante klanten zijn hou ik de ontwikkelingen van de sector bij. Tot zover ik weet zijn er geen slechte online boekverkopers. Daarvoor hebben de klanten al te veel ervaring, is de concurrentie te groot en de markt al volwassen genoeg.
Ik ging er van uit, dat zeker dat laatste ook in Duitsland het geval was. Niet dus, want op het programma stonden diverse workshops om handelaren te stimuleren mee te gaan met de tijd en een eigen website te starten. Ik heb me laten vertellen dat de belangstelling hiervoor groot was en vooral de persoonlijke adviezen zeer op prijs werden gesteld.
In Las Palmas stond het thema social media centraal. Steden als Kopenhagen en Amsterdam gingen vertellen wat social media zijn en hoe die een positief ROI hebben. Daarnaast was er onder andere uitleg hoe je het kunt combineren met e-sales en PR. Dat het nut van social media nog zo nadrukkelijk moet worden uitgelegd verbaast me niet, het is voor velen nog iets nieuws.
De overeenkomst tussen de twee events is trouwens, dat ze nadrukkelijk ook bedoeld waren voor organisaties die achter lopen met online activiteiten.
Achterblijvers, want daar hebben we het hier over, zijn in de regel niet met een standaard verkooppraatje online te krijgen. Wat goed schijnt te werken is achterblijvers door en met vakgenoten te laten informeren. Dat is precies wat er vorige week uitgebreid in Berlijn en op Las Palmas gebeurde.
Als met deze aanpak de achterblijvers gemotiveerd kunnen worden, rijst de vraag hoe hosters, web-designers en andere online-dienstenaanbieders daar het beste op kunnen inspelen. Bij verschillende bedrijven zie ik dat men druk bezig is die lastige vraag te beantwoorden. Ik heb daar veel waardering voor, want uiteindelijk is een grote groep offliners in niemands belang.