- Door
- Rashid Niamat
- geplaatst op
- 15 juli 2010 08:00 uur
Een eerdere column over advocaten leverde de deze reactie van Sjoerd op: “Agenten willen wel eens bellen of mailen om diverse gegevens te ontvangen.” Vooral dat “mailen” fascineerde me omdat ik het ook anders heb meegemaakt. Een van de eerste keren dat politie over de vloer kwam bij een ISP was 1997, de provider was PI.net (later met wxs.nl doorgegaan als Planet Internet) en ik was er hoofd sales.
Mijn team deed hosting en groepsabonnementen. Daardoor hadden we contact met grootafnemers van access, waaronder sommige politiekorpsen. Dus toen ik op een dag een gesprek aannam verwachtte ik een order. Helaas was dit een rechercheur die aankondigde de volgende dag bij ons langs te komen met enkele collega’s voor een zaak. Er waren verklaringen van ons nodig en er zou proces verbaal worden opgemaakt.
Even voor de goede orde, in 1997 waren er net 250.000 internetters in Nederland, ISDN was nieuw en de SIDN was net een jaar oud. Wij hadden geen bedrijfsjurist, want dat was nergens voor nodig, en het begrip abusedesk moest nog worden uitgevonden.
De volgende ochtend meldde het bezoek zich op het aangegeven tijdstip. Ik had in overleg met de directie besloten het bezoek naar de vergaderkamer te brengen, van koffie te voorzien en ze te woord te staan. Die vergaderkamer is vervolgens bijna een hele dag bezet geweest. Het team eiste inzage in stukken waaruit zou blijken dat A. bij ons abonnee was en op tijdstip X,Y en Z op het internet was geweest, of niet. De rechercheurs maakten gebruik van eigen laptops en een portable printer voor het proces verbaal dat ter plekke werd opgesteld.
Toen ze weggingen was ik bijna een volledige werkdag voor ze bezig geweest, data controleren, queries stampen, verklaring afgeven et cetera. Voor mij was duidelijk dat het tijdsbeslag voor slechts 1 zaak niet kon kloppen. Als het internet zo groot zou worden als we hoopten, moest voor dit soort bezoek een oplossing komen. Die is er ook gekomen, want nadien is er wetgeving gekomen.
Gedwongen contact met de politie is er niet leuker door geworden en de bevoegdheden staan terecht garant voor blijvende discussie. Maar wat ik wel weet te waarderen is dat de communicatie nu in de regel professioneler verloopt. Standaard formulieren die worden gebruikt en verzonden per fax of per e-mail. Een enorme vooruitgang, waardoor je als onschuldige intermediair niet meer een hele dag in de weer bent gastheer te spelen.