- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 8 april 2008 07:59 uur
Er is veel commotie om het advertentiebedrijf Phorm dat in samenwerking met Britse ISP’s internetters op basis van hun surfgedrag relevante advertenties wil voorschotelen. Volgens een artikel in de Washington Post doen Amerikaanse ISP’s dit in het geheim al met het surfgedrag van tenminste 100.000 internetters en is de al heimelijk techniek getest hebben op 10 procent van alle Amerikaanse internetters.
De bewuste ISP’s houden tegenover de Washington Post de kaken stijf op elkaar en willen het liefst niet dat hun klanten weten dat hun surfgedrag wordt gebruikt om hen relevante advertenties voor te schotelen. Alleen Knology liet weten samen te werken met NebuAd.
De privacy van haar abonnees zou volgens Knology door NebuAd op een aantal manieren gewaarborgd zijn. Allereerst krijgt elke abonnee een uniek id, dat weleens waar terug te leiden is tot die abonnee, maar indien de data uitlekt dan betekent het nummer niks voor de buitenwereld. Ook zouden websites met betrekking tot porno, spelletjes, ziektes en andere gevoelige websites worden niet gebruikt om relevante advertenties te tonen.
Het argument dat de buitenwereld op basis van een uniek id geen personen kan achterhalen houdt geen stand. Toen AOL in 2006 al dan niet per ongeluk een geanomiseerde set met 650.000 zoekopdrachten openbaar maakte, wist men verschillende personen die de zoekopdrachten hadden ingegeven te achterhalen, juist omdat door het unieke id alle zoekopdrachten van één persoon bij elkaar konden worden gezocht.
Ondanks het feit dat Knology wel openheid van zaken wilde geven tegenover de Washington Post. Lijkt Knology ook liever niet te willen dat haar klanten zich er van bewust zijn dat hun surfgedrag wordt gebruikt om relevante advertenties voor te schotelen. De enige verwijzing hiernaar is namelijk één bepaling 27 pagina’s tellende voorwaarden die Knology hanteert.