- Door
- Rashid Niamat
- geplaatst op
- 5 augustus 2010 07:59 uur
Een van de onderwerpen die geheid zorgt voor stevige discussies is de privacy van internetgebruikers. Terecht, want iedereen die online is laat digitale voetsporen achter. Sporen waarvan we niet weten hoe lang die bewaard blijven en wie er wat mee doet.
Privacy is echter naar mijn mening ook een onderwerp dat veelal gekenmerkt wordt door een beperkte visie. Bijna alle discussies en expertmeetings waarin ik verzeild raak, gaan over de consument als lijdend voorwerp. Ik beschouw dat als een beperking die niet meer past in tijden waarin consument en aanbieder steeds meer door elkaar gaan lopen.
Er zijn organisaties, zoals de SIDN, die deze ontwikkeling rap door hadden. Ik doel daarmee op discussies over de invulling van de whois. Dat proces raakte in een versnelling toen per 2003 dat naast rechtspersonen ook natuurlijke personen domeinnamen konden registreren. Hoe dat proces verder is verlopen is jullie bekend, de whois is tegenwoordig meer afgeschermd en dat lijkt mij een goede zaak.
Voordat een .nl-naam door particulieren geregistreerd mocht worden waren er echter al mogelijkheden de consument te helpen. Voorbeeld was het registreren op je bedrijfsnaam en dan doorverhuren aan de consument. Dat was een methode waarbij de privacy van de klant behoorlijk beveiligd werd. Een whois check leverde niet meer op dan de contactgegevens van de provider zelf. Het duurde dan ook niet lang of lieden met minder frisse bedoelingen gingen deze methode gebruiken. Ze meenden zich zo te kunnen verstoppen achter de rug van de provider.
Ook bij accessproviders Planet en Hetnet werd vanaf 2001 consumenten de mogelijkheid geboden een domeinnaam aan te vragen, waarbij wij als provider de registratie op onze naam zetten. Dit was voor vele consumenten de manier om alvast een .nl-e-mailadres met de eigen naam en een mooi webadres te krijgen. Er was wat dat laatste betreft echter wel een beperking. Wij leverden een automatische redirect van de homepage. Als je jansen.nl inklopte kwam je uit op iets als home.hetnet.nl/~9876jans.
Ik ben als privacyhoeder behoorlijk wat keren gebeld door woedende klanten die vonden dat ze bedonderd waren. Nu kon de hele wereld zien wie er achter jansen.nl zat. Keihard beweerden ze dat wij daarmee hun privacy schonden. Dreigen met advocaten, claims, afijn je kent het wel. Vrij zinloos trouwens want de specificaties en voorwaarden waren 100 procent in orde.
Overigens ging het in alle gevallen om inhoud die of niet geschikt was voor minderjarigen of andere zaken waar Nederland bekend om is. Een ervaring die mijn kijk op privacyissues zeer heeft beïnvloed.