Journalistiek

Onpartijdig, onafhankelijk nieuws, uitsluitend in dienst van het branchebelang.

Q&A met Gerben van Leeuwen van Argeweb

  • Door
  • Thijs Alink
  • geplaatst op
  • 20 augustus 2010 08:05 uur

In de rubriek Q&A praten we met verschillende providers over hun producten, hun bedrijfsvoering en de hostingbranche. Deze keer spreken we met Gerben van Leeuwen, eigenaar van Argeweb. De provider uit Maasluis registreerde eind vorige maand haar honderdduizendste domeinnaam. Daarmee behoort het bedrijf tot ‘de club van grote jongens’ in hostingland. ISPam.nl sprak met Van Leeuwen onder andere over het succes van zijn bedrijf en over de marketingstrategie van Argeweb.

Dit artikel is ook als pdf te downloaden. Ideaal om uit te printen en later nog eens rustig door te lezen.

Q – Afgelopen maand registreerde Argeweb haar honderdduizendste domeinnaam. U noemde het een mijlpaal in het tienjarig bestaan van uw bedrijf. Wat is het geheim achter de groei van Argeweb?

A – “Ik weet niet of het een geheim is, maar ik ben er van overtuigd dat het belangrijk is om goed om je heen te blijven kijken en met de markt mee te gaan. Veel hostingbedrijven hebben hun focus alleen bij webhosting gehouden en zijn vergeten andere diensten in hun portfolio op te nemen. Wij hebben dit wel gedaan met diensten als managed hosting, hosted exchange en virtuele servers. Verder is het ,denk ik, belangrijk om altijd klantvriendelijk te zijn. Dat resulteert weer in meer klanten. Daarnaast is het belangrijk dat interne processen op orde zijn en de kwaliteit van de dienstverlening naar verwachting is van de klant.”

Q – Er zijn maar weinig providers die een bekende tv-ster voor promotionele doeleinden aan zich binden, maar u doet dit al enkele jaren. Momenteel is Lieke van Lexmond het gezicht van Argeweb. Daarvoor was het Froukje de Both. Wat is de gedachte achter deze marketingstrategie?

A – “We zijn ooit met Froukje begonnen na het maken van de internetserie webmee.tv. Daarmee kregen we veel bekende Nederlanders als klant waaronder Lieke. Zij heeft het stokje van Froukje overgenomen. We gebruiken deze gezichten enerzijds om ons te onderscheiden in hostingland. Aan de andere kant is Lieke ook altijd bij onze klantenevenementen. We merken dat onze klanten dat erg leuk vinden. Ook dat vinden wij belangrijk. Vorig jaar hebben wij zelfs een nummer opgenomen met Lieke dat speciaal geschreven is voor onze slogan (alles online, altijd online).”

Q – Argeweb maakt gebruik van twee datacentra, namelijk van Easynet (Schiphol-Rijk) en Global Switch (Amsterdam). Kunt u uitleggen hoe Argeweb haar infrastructuur heeft ingericht?

A – “Er is zelfs nog een derde locatie bijgekomen. We hebben ook een suite in het datacentrum InterXion AMS5 (Schiphol-Rijk). We hebben gekozen voor dit datacentrum omdat we er een hoge dichtheid per kast kunnen halen. Kort gezegd: de kasten kunnen vol omdat er voldoende stroom en koeling aanwezig is. Daarnaast stellen steeds meer klanten specifieke eisen aan geografische spreiding van hun applicaties en oplossingen. Hierop spelen we in met drie locaties verbonden door een eigen autonome ring.”

Q – U vertelde dat virtual private servers momenteel het speerpunt vormt van uw dienstenportfolio. Kunt u wat meer vertellen over deze dienst?

A – “De virtuele servers van Argeweb zijn een perfect alternatief voor een eigen server. Het is schaalbaar, goedkoper en altijd klaar voor gebruik. Argeweb maakt gebruik van Hyper-V voor Windows Server 2008 en VMWare voor Linux. Argeweb beschikt nu over een groot aantal geclusterde virtuele omgevingen, waarmee we voor klanten razendsnel capaciteit kunnen uitbreiden en meer virtuele servers bij een omgeving kunnen plaatsen. Deze private cloud is naast schaalbaar en flexibel ook nog eens zeer gunstig geprijsd. De virtuele servers worden ingezet als webserver, databaseserver of als applicatieserver voor het outsourcen van kantoornetwerken. We verwachten het komende jaar meer virtuele servers te verkopen dan fysieke servers in de afgelopen drie jaar.”

Q – Hoe denkt u dat de hostingmarkt zich in de komende vijf jaar zal gaan ontwikkelen? En hoe speelt Argeweb hierop in?

A – “We zien een verschuiving van productgericht naar dienstgericht. Waar de klant een aantal jaar geleden precies wist welke server er moest komen, willen klanten nu gewoon een oplossing. Ze zijn minder geïnteresseerd in de hardware die wij voor de oplossing inschakelen. We spelen daar nu al op in met de private cloud van Argeweb in de vorm van grote virtuele serverclusters. Daarnaast zien we een verschuiving van applicaties van het kantoor naar het web. Argeweb zal naast het aanbieden van Desktop online en Hosted Exchange  ook andere softwarepakketten gaan aanbieden en zich onderscheiden van grote jongens als Google en Microsoft door klantgerichtheid en flexibiliteit. Wij kennen onze klanten en stemmen onze service, support en dienstverlening hier op af. Dat hebben we altijd gedaan en dat zullen we ook altijd blijven doen.”

Nog geen reacties

Laatste reacties

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Koen Stegeman, Editor-in-Chief & founder Hostingjournalist.com: Jammer Arnout, maar je hebt een mooie bijdrage aan de hosting industrie geleverd, en dat jaren lang....

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Dillard Blom: Jammer dat een 'instituut' verdwijnt, en daarmee een bron van informatie over actuele zaken (en opin...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
L.: Uit automatisme kijk ik toch nog steeds elke dag naar ispam.nl, toch de hoop dat er nog een berichtj...

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Toni Donkers: Arnout bedankt! ik ga het missen dat is een feit!

Bedankt voor het succes van ISPam.nl
Marcel Stegeman: Ik zie het nu pas. Inderdaad jammer maar ik kijk nu al uit naar het volgende project.