- Door
- ICTRecht
- geplaatst op
- 19 augustus 2010 08:06 uur
Als een klant met wie je een hostingcontract hebt afgesloten zijn rekening niet betaalt, kun je hem vragen om dat alsnog te doen. Als beleefd vragen niet helpt, kun je hem aanmanen en daarna via de rechter tot betaling verplichten. Die route is echter langdurig en onzeker. Er is echter nog een andere manier: het opschortingsrecht. Dit houdt in dat wanneer een klant niet betaalt voor zijn hosting, je het recht hebt om bijvoorbeeld de toegang tot zijn website te blokkeren. Het idee is dat je hiermee pressie kan uitoefenen op de klant om zijn rekening alsnog te voldoen.
Opschorten is wel een zwaar middel, zeker bij websites of e-maildiensten. Wees er dus voorzichtig mee.
Wat is ‘opschorten’ en hoe doe je dat?
Opschorten wil zeggen dat je een dienst niet of niet meer volledig levert. Je zou kunnen zeggen dat dit bij hosting inhoudt dat je de website van de klant mag afsluiten, echter dit kan op vele manieren. Je kunt bijvoorbeeld de login van de klant uitschakelen maar de site zelf laten werken, of juist de gehele site redirecten naar een “Account Suspended” pagina. Je kunt de e-mail laten werken of laten bouncen. Of wel e-mail laten ontvangen maar het verzenden blokkeren.
Opschorten is niet zonder risico: als achteraf blijkt dat dit niet terecht was, moet je schadevergoeding betalen. En dat kan flink oplopen, ook als je een aansprakelijkheidsbeperking in je algemene voorwaarden hebt opgenomen. Onterecht opschorten is namelijk een vorm van “opzettelijk” handelen, waarvan je de aansprakelijkheid niet mag beperken.
In principe ben je vrij in de keuze hoe je wilt opschorten, maar je moet daarbij wel altijd rekening houden met de redelijke belangen van de klant en de hoogte van de wanbetaling.
Wat is redelijk?
Het is niet aan te raden om de site van de klant geheel op zwart zetten als deze 1x de BTW is vergeten te betalen. E-mail van klanten laten bouncen is zelden verstandig.
En als de klant meerdere hostingcontracten heeft? Kan je de verplichtingen uit alle andere lopende contracten dan ook opschorten? Dat ligt eraan. Het is in deze situatie van belang dat er ten eerste een verband moet zijn tussen de betalingsverplichting van de klant en de verplichting die je wilt opschorten. Ten tweede moeten de opschortingshandelingen in redelijke verhouding tot het niet-betalen staan. Als de klant bijvoorbeeld twee vergelijkbare hostingpakketten heeft, dan zou je beide websites “op zwart” kunnen zetten wanneer de rekening van één pakket niet betaald wordt. Maar let op. Wanneer pakket 1 slechts een contract betreft van € 50,– per maand en dit bedrag eenmalig niet is betaald, is het onredelijk om het andere pakket ter waarde van € 200,– per maand op te schorten.
Of als onder pakket 1 een website wordt gehost waarop nauwelijks activiteiten plaatsvinden, is het een slecht idee de toegang tot de website onder pakket 2 te blokkeren als blijkt dat de klant daarmee zijn voornaamste inkomsten genereert.
De opschorting mag in principe zolang duren tot de klant zijn rekening heeft betaald. Deze blijft zijnerzijds gewoon verplicht om zijn lopende verplichting te voldoen. Hij moet dus ook betalen voor de periode dat je de website opgeschort hebt. Eventueel kun je ook af- of aansluitingskosten in rekening brengen. Maar ook hier geldt: dit moet wel redelijk zijn in de gegeven omstandigheden.
Hoe zit dit bij verschillende diensten?
In de voorgaande voorbeelden ging het om contracten die over eenzelfde dienst gaan. Tussen dergelijke contracten bestaat, zoals hierboven beschreven, een zekere samenhang. Stel nu dat de klant twee verschillende contracten heeft lopen, één voor hosting en één voor een domeinnaam.
Als de klant zijn hostingcontract niet betaalt, mag je in zo’n geval dan ook je verplichtingen met betrekking tot de domeinnaam opschorten? Hoe zit het met het opheffen van de domeinnaam bij wanbetaling? Hierover meer in deel 2 volgende week.
Dit artikel is geschreven door Kirsten Martens, juridisch adviseur bij ICTRecht