- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 28 september 2010 08:01 uur
Het menselijke aspect ontbreekt in de nieuwe ‘data center operational sustainability standard’ van The Uptime Institute. Bij calamiteiten in datacentra is de oorzaak namelijk meestal menselijk handelen, blijkt uit een onderzoek van ICTRoom.
De oorspronkelijke norm van het Uptime Institute werd tien jaar geleden ontwikkeld om de beschikbaarheid van de installaties van datacenters te kunnen inschalen. De standaard richtte zich vooral op het ontwerp en de configuratie van de installatieonderdelen, de facilitaire voorzieningen die ervoor zorgen dat de it-apparatuur goed kan functioneren.
In de nieuwe ‘data center operational sustainability standard’ die afgelopen juli werd gelanceerd, wordt ook de mate van operationele beschikbaarheid meegenomen. In de nieuwe standaard worden drie hoofdgroepen onderscheiden: beheer & onderhoud, de kenmerken van het gebouw en omgevingsfactoren. Door een kwalitatieve beoordeling van tal van aspecten uit de drie hoofdgroepen, komt men uiteindelijk tot een algehele beschikbaarheidclassificatie.
Chris Galenkamp, managing director van ICTroom, dienstverlener in Datacenter Facility Infrastructures over de nieuwe standaard: “De nieuwe standaard is een hele stap voorwaarts als het gaat om het kwalificeren van datacenters. Er worden nu meer aspecten dan voorheen meegenomen en daardoor wordt de standaard nauwkeuriger. De beschikbaarheidsgraad op het moment dat het datacenter operationeel is, wordt nu ook in kaart gebracht. Met de nieuwe standaard krijgen de medewerkers van het datacenter een tool in handen om het management inzicht te geven in de operationele status van de site.”
Galenkamp plaatst echter ook een kritische kanttekening bij de nieuwe standaard. Hij baseert zich hierbij op onderzoek dat ICTroom afgelopen maand door Peil.nl heeft laten uitvoeren naar oorzaken van calamiteiten in 600 Nederlandse datacenters. “Uit ons onderzoek komt naar voren dat tweederde van de Nederlandse datacenters wel eens te maken heeft gehad met calamiteiten. De oorzaak blijkt in de meeste gevallen in menselijk handelen te liggen. Ik zou dan ook graag zien dat de data center operational sustainability standard nog meer oog krijgt voor zaken als procedures, kennis en vaardigheden van de medewerkers en niet te vergeten, aspecten als gemakzucht en routine. Op die manier dwing je automatisch af dat datacenter-dienstverleners en -organisaties hier in de toekomst ook meer aandacht aan gaan besteden.”