- Door
- Rashid Niamat
- geplaatst op
- 21 oktober 2010 08:03 uur
In het najaar van 1996 besloot een aantal internetproviders op sportieve wijze te bepalen wie de beste was. Na enig rondbellen werd in Amsterdam het eerste lasergame event voor providers georganiseerd waar zeker 10 partijen aan deelnamen. Een gezellig avond waar nog lang over gesproken werd en die ook de jaren daarop nog enkele keren dunnetjes is overgedaan.
Vanaf de allereerste moment was duidelijk dat niet elke accessprovider een afvaardiging zou sturen. Voor sommigen was de locatie het probleem, er waren echter ook providers waar de directie mordicus tegen elke contact met de concurrent was. Voor je het weet zou personeel worden weggelokt of bedrijfsgeheimen op straat komen te liggen.
Voor alle betrokkenen en uiteraard ook de uitgesloten teams was dat eerste keer dat we te maken kregen met een communicatieverbod. Helpdeskers, techneuten en marketeers die elkaar regelmatig via school kenden, mochten opeens niet buiten kantoortijd deelnemen aan gezamenlijke events. Vooral grotere providers met honderden medewerkers op de servicelijnen kozen bewust voor dit soort afschotting.
Dat was echter eind vorige eeuw. Vandaag de dag worden werkgevers schijnbaar geconfronteerd met een nieuwe aanleiding de communicatiemogelijkheden van medewerkers in te dammen. Het heet dat door de komst van social media een potentieel risico is ontstaan waar bedrijven moeite mee hebben. Social media passen in een tijd waar werk en privé steeds vaker vermengd worden en daar zit het eerste probleem. Schrijven over een privégebeurtenis heeft namelijk niet zelden een zakelijke component – bijvoorbeeld door een foto van een teamevent of foto’s van je werkplek online te zetten.
Nu zie ik echter steeds vaker berichten verschijnen dat bedrijven voorschriften opstellen voor het gebruik van social media. Het voorlopige trieste hoogtepunt haalde vorige week de pers. Alle medewerkers van Porsche hebben te horen gekregen dat zij niet meer actief mogen zijn op Facebook & Co. De fabrikant van luxe auto’s is zo bevreesd voor het lekken bedrijfsgeheimen dat deze stap ‘helaas’ noodzakelijk is.
Ook in Nederland zijn er bedrijven – zelfs in onze sectoren – die het gebruik van social media ontmoedigen. Volgens mij moeten we die ontwikkeling met de nodige zorg en scepsis volgen. Een verbod op moderne communicatiemethoden lijkt mij in ieder geval niet compatible met een goed draaiende e-samenleving.