- Door
- John T. Knieriem
- geplaatst op
- 11 november 2010 08:08 uur
Aanbestedingsprocedures moeten simpeler, zodat de eisen voor deelname aan een aanbesteding in lijn liggen met de omvang van de opdracht. Dit is een belangrijke boodschap die ICT-bedrijven afgeven aan de overheid in de nieuwe ICT~Kwartaalmonitor van ICT-Office.
De ervaringen van ict-bedrijven met procedures voor aanbestedingen zijn wisselend. Grote en middelgrote organisaties zijn iets positiever over aanbestedingsprocedures dan kleinere ondernemingen. Ongeveer 40% van de ict-bedrijven heeft een slechte of zeer slechte ervaring met de procedures, dit tegenover slechts 10% die een goede ervaring heeft.
De negatieve ervaring is vooral gebaseerd op het tijdrovende en kostbare proces dat een aanbesteding met zich meebrengt. Zo moet een bedrijf al gauw 40 uur besteden aan het bij elkaar verzamelen van de gevraagde documentatie. Veel kritiek is er ook op de eisen voor omzet. In de praktijk blijkt dat aanbestedingen hierdoor onvoldoende toegang bieden voor mkb-ondernemingen.
Ter verbetering van de aanbestedingsprocedures adviseren de ict-bedrijven de overheid in dialoog te gaan met het bedrijfsleven. Door een aanbestedingsprocedure transparanter en minder tijdrovend te maken, zal de kwaliteit van de procedure toenemen. Om goede aanbestedingsprocedures te bevorderen heeft ICT~Office voor de vragende overheidsorganisatie deĀ ICT~Haalbaarheidstoets ontwikkeld.