- Door
- Rashid Niamat
- geplaatst op
- 9 december 2010 08:04 uur
In België, Nederland en Duitsland was de afgelopen periode nieuws rond het thema draadloze communicatie.
De zuiderburen beten de spits af met de mededeling op 25 november dat men eindelijk een veiling voor WiMax frequenties gaat houden. Eindelijk, want de eerste berichten hierover stammen uit 2008. Partijen die interesse hebben, kunnen dit twee maanden lang kenbaar maken aan het BIPT, de Belgische tegenhanger van de OPTA, die de veiling uitvoert.
Het is gissen naar de lange doorlooptijd. Een blik op de ontwikkelingen van WiMax elders in de wereld geeft een simpele verklaring: de belangstelling voor deze manier van mobiel communiceren is alsmaar geringer geworden.
In de Nederlandse pers verscheen het nieuws dat KPN per volgend jaar voorzichtig gaat beginnen met het testen van LTE, als opvolger van GSM en UMTS/HSPA. De aankondiging voldoet aan de eisen die aan een ad-hoc mededeling van een beursgenoteerde onderneming worden gesteld, dus echt veel informatie valt er niet uit te halen. Wel beschreven wordt het testgebied van twintig vierkante kilometer en met wie zaken wordt gedaan. Voor de rest wordt geen melding gemaakt van proef laat staan de verdere uitrol van de techniek.
Duitsland sluit de rij in de berichtgeving over draadloos. Zowel Vodafone als Deutsche Telekom verspreidden de laatste week van november persberichten over de prijsstelling en beschikbaarheid van LTE per begin volgend jaar. Bij de veiling van de LTE frequenties heeft de Duitse OPTA de partijen verplicht voor het eind van 2010 duidelijk te maken hoe de gebieden zonder breedband als eerste gaan worden aangesloten. Met de communicatie, inclusief prijsstelling, tijdslijn en locaties, hebben Deutsche Telekom en Vodafone daar aan voldaan.
Waar rond in de introductie van UMTS, ADSL en natuurlijk FFTH de pers ruim aandacht besteedde aan de techniek, gebruik en de ondernemingen blijft dat nu nadrukkelijk achterwege. Ik heb althans in de drie landen de laatste periode geen achtergrond reportages of advertorials op tv of in de kranten waargenomen.
Dat is niet allen opmerkelijk, het is ook ronduit slecht. In het verleden heeft media aandacht namelijk onomstotelijk positief uitgewerkt op de snellere acceptatie van internet, mobiele telefonie en nieuwe diensten. Waarom de belangstelling voor de mobiele communicatie ontwikkelingen in deze drie landen nu praktisch ontbreekt kan ik niet verklaren, wellicht heeft het met de economie te maken. Elders werd gehint op it-informatie moeheid. Hoe dan ook, onbekend maakt onbemind en de impact daarvan mag toch niet onderschat worden.