- Door
- Rashid Niamat
- geplaatst op
- 16 december 2010 08:04 uur
organiseerde recent in Hilversum een bijeenkomst over “connected tv”. Onder dit begrip verstaat men het verspreiden van informatie via internet op tv’s – lees in de woonkamer. Een ontwikkeling die verder gaat dan het voorzien van een tv apparaat van een RJ45 aansluiting, ook het ontwerpen van apps die op een tv werken valt eronder. Diverse producenten toonden de laatste nieuwtjes en allen toonden zich optimistisch over de toekomst.
Als je kritisch naar de presentaties kijkt valt echter direct een ding op. Bijna alle aanbieders gaan er klakkeloos vanuit dat de consument vol ongeduld wacht op de versmelting van internet met tv en graag wil twitteren op zijn 80 inch scherm in de woonkamer waar iedereen kan mee kijken.
Dat internetachtige toepassingen de tv in de woonkamer zullen veroveren, daar twijfel ik niet aan. Waar ik echter wel moeite mee heb, is het vertrouwen dat aanbod tot vraag zal leiden. Twee berichten, één uit Engeland en één uit Duitsland, van vorige week zijn daarvoor illustratief.
In Engeland kondigde Sky, aanbieder van tv en internet, aan per februari de eigen muziekdienst te staken. De dienst die in 2009 van start ging had schijnbaar nooit meer dan 10.000 betalende klanten.
Uiteraard wijst Sky naar zogeheten illegale content als oorzaak van de mislukking. Maar er zijn ook signalen dat iTunes en Spotify inmiddels dé norm zijn. Er is dan ook geen behoefte meer aan een nieuwe toetreder, zeker niet voor een dienst die alleen voor de Sky abonnees beschikbaar is.
In Duitsland besloten mediabedrijf ProSiebenSat en United Internet een uit 2006 stammende deal over het gezamenlijk runnen van online videotheek Maxdome te beëindigen. ProSiebenSat neemt het 50% aandeel van UI over en zal het aanbod op passende wijze verder uit te breiden.
Mooi gezegd van ProSiebenSat, maar de werkelijkheid is anders. Maxdome heeft in vier jaar geen aanbod weten te formuleren waar tv kijker echt op zit te wachten. Het aanbod is te oud en het afspelen slechts mogelijk na installatie van additionele software.
De overeenkomst tussen de twee genoemde mislukkingen en connected tv is, dat ze gebaseerd zijn op het pushen van eigen setup boxen en anders wel klantonvriendelijke drm-beperkingen. Niet echt iets waar de couchpotato op zit te wachten. Connected tv is daarmee voor nu een model waarbij de klant niet centraal staat.
Of je daarmee anno 2011 een sluitende businesscase kunt maken – daar heb ik echt mijn twijfels over.