- Door
- Jeroen Mulder
- geplaatst op
- 8 februari 2011 08:05 uur
Google beweert dat Microsoft de zoekresultaten van Google kopieert naar Bing. Bewijs hiervoor werd onlangs gepost op ZDnet.com. In een reactie stelt Bing’s ontwikkelchef Stefan Weitz dat Microsoft diverse zoekstrings en tools gebruikt om de zoekresultaten te optimaliseren. Toolbars behoren tot die middelen: met behulp van toolbars – opt-in programma’s – in Internet Explorer monitort Microsoft wat gebruikers zoeken op – onder meer – Google. Niets verkeerds mee, aldus Microsoft.
Bij wijze van experiment koppelden Google-medewerkers het niet bestaande woord ‘mbzrxpgjys’ aan een eigen pagina over Research in Motion. Binnen enkele weken prijkte de pagina onder ‘mbzrxpgjys’ niet alleen bovenaan de zoekhits binnen Google, maar ook in Bing. Google verzamelde op deze wijze meer voorbeelden en speelde de resultaten door aan ZDnet.com.
Microsoft ontkent overigens beslist niet dat het Google gebruikt om de eigen zoekresultaten in Bing te verbeteren. Weitz is zelfs redelijk open over de manier waarop de softwaregigant uit Redmond toolbars inzet binnen de eigen browser om zoektochten te ‘indexeren’. Google heeft er desondanks grote problemen mee. ,,Ik heb mijn hele loopbaan gespendeerd aan het maken van een goede zoekmachine. Ik heb er geen probleem mee dat een concurrent een innovatief algoritme ontwikkelt, maar kopieren is geen innovatie,” fulmineert Amit Singhal op searchengineland.com. Singhal is de man die toezicht houdt op het algoritme van Google.
Het woord kopiëren gaat Microsoft echter te ver. En blijkbaar valt de aantijging toch niet echt lekker, gezien de reactie die later volgde op de Bing-communitysite. Het Google-bewijs doet geen recht aan de manier waarop Bing zoekresultaten indexeert, aldus Harry Shum, vice-president van Bing. Van kopieren is absoluut geen sprake.