- Door
- John T. Knieriem
- geplaatst op
- 15 februari 2011 08:08 uur
Onder aanvoering van Eric Schmidt, directeur van Google, wordt de angst voor een tweede internet bubble aangewakkerd.
In een interview met een Zwitsers tijdschrift zegt Schmidt dat er duidelijk signalen zijn dat de waardering van internetbedrijven buiten proporties raken. Hij doelt daarmee onder meer op gameontwikkelaar Zynga en social network-bedrijf Facebook. Ondanks de signalen van een bubble zijn er veel mensen die geloven dat genoemde bedrijven gigantische omzetten gaan behalen de komende jaren.
De eerste zeepbel werd in de periode 1997 tot en met 2001 opgeblazen. Tijdens deze hausse stegen de koersen op de aandelen beurzen razendsnel als gevolg van de groei van de internetsector en daarvan afhankelijke bedrijven. In de euforische stemming die toen heerste werden vele jonge ondernemers in korte tijd miljonair en verdienden handelaren en banken handenvol geld.
Toen de zeepbel in 2001 knapte, veroorzaakte deze een wereldwijde economische recessie die onverwacht langdurig was in de meeste westerse landen.