- Door
- Arnout Veenman
- geplaatst op
- 7 juli 2008 08:10 uur
Veel tussenpersonen van SIDN vinden het registratiesysteem van DNS.BE beter dan DRS van SIDN. Zodra er weer problemen zijn met het registratiesysteem van SIDN (DRS) zijn er altijd tussenpersonen die roepen dat SIDN op het registratiesysteem van DNS.BE zou moeten overstappen.
Onderzoek naar overstap op registratiesysteem DNS.BE
In haar laatste nieuwsbrief heeft SIDN bekend gemaakt naar aanleiding van de herhaaldelijke oproepen haar tussenpersonen vanaf de tweede helft van 2007 tot juni 2008 onderzoek te hebben gedaan naar een mogelijke overstap op het systeem van DNS.BE. Het onderzoek moest concreet antwoord geven op de vraag of een eventuele overstap naar het systeem van DNSbe een goed alternatief voor DRS zou zijn in termen van kosten, time-to-market, quality-to-market, geboden functionaliteit en mogelijkheden van gezamenlijke ontwikkeling.
Op basis van het onderzoek heeft SIDN geconcludeerd dat een overstap op het systeem van DNS.BE geen haalbaar alternatief is voor DRS4. De belangrijkste redenen daarvoor zijn:
- Het systeem van DNSbe biedt zeker functionaliteiten die voor DRS4 nog ontwikkeld / geïmplementeerd moeten worden. Voorbeelden daarvan zijn quarantaine en een XML-interface. Toch is het Belgische systeem gebouwd rond de specificaties van het .be-domein, dat op verschillende aspecten fors afwijkt van het .nl-domein. SIDN wil daarbij vasthouden aan een aantal wenselijke aspecten, zoals e-mailinterface, het automatiseren van handmatige processen, onze processen rond tarieven en facturering en haar juridische processen. Om aansluiting te houden bij onze werkwijze en die van onze deelnemers, zouden forse aanpassingen van het Belgische systeem nodig zijn. Het doorvoeren van deze wijzigingen levert onvoorspelbaarheid op met betrekking tot doorlooptijd, kosten en kwaliteit.
- Na een aantal jaren ervaring met DRS4 is onze interne kennis van het systeem en de bijbehorende infrastructuur goed op niveau. Beheer en monitoring hebben zich de afgelopen periode sterk ontwikkeld. Het opnieuw moeten verwerven van kennis over een nieuw systeem en het inrichten van beheer en monitoring ervan, levert een reële kans op een instabiele fase na introductie, waardoor het afbreukrisico door ons als te groot wordt beoordeeld.
- SIDN’s afhankelijkheid van DNSbe. Door de implementatie van het registratiesysteem van het Belgische registratiesysteem zou SIDN operationeel afhankelijk worden van DNSbe; zowel ten aanzien van systeemaanpassingen bij implementatie als gedurende een eerste beheerperiode en voor toekomstige uitbreidingen. Dit vindt SIDN, ondanks de goede samenwerking met DNSbe, een onwenselijke positie.
Onderzoeksrapport wordt niet openbaar
SIDN woordvoerster Lycke Hoogeveen laat in een reactie tegenover ISPam.nl weten dat het rapport zelf niet openbaar zal worden, omdat daar tot in het detail de voor- en nadelen van het DRS van DNS.BE staan. Het zou daarom niet collegiaal zijn om het rapport openbaar te maken en er is dan ook afgesproken om dat niet te doen. Ook stelt Hoogeveen dat SIDN er bewust voor heeft gekozen om het onderzoek niet naar buiten te brengen voordat het is afgerond om zo geen valse verwachtingen te wekken. Het idee dat SIDN ‘gaat overstappen’ zou anders al snel zijn gewekt. SIDN ziet het onderzoek overigens niet als verspilde moeite, gezien het onderbouwd dat SIDN de juiste weg in is geslagen met DRS.
Geen prijzen meer op de openbare SIDN website
Alsof dat nog niet genoeg is, heeft SIDN ook bekend gemaakt dat ze de tarieven die haar tussenpersonen betalen van haar website heeft verwijderd. Voor het geval dat er hier toch eindgebruikers meelezen, een SIDN tussenpersonen betaald -afgeschermd- voor de initiële registratie van een .nl-domeinnaam en per kalender kwartaal betaald de tussenpersoon -afgeschermd-, wie het echt wil weten hier staan de prijzen nog wel.
Het verwijderen van de prijs van .nl-domeinnamen voor tussenpersonen van de SIDN website is een langgekoesterde wens van veel tussenpersonen, waar SIDN nu aan tegemoet komt. De prijzen voor .nl-domeinnamen op de website van SIDN zorgde voor veel onbegrip van klanten die natuurlijk (veel) meer betalen bij hun tussenpersoon.
SIDN laat met zowel het onderzoek als het verwijderen van de prijzen van haar website duidelijk zien dat ze naar haar tussenpersonen luistert. Ga zo door SIDN!