- Door
- Edwin Feldmann
- geplaatst op
- 18 februari 2011 08:03 uur
in Rotterdam.
Het gaat volgens Hollis tegenwoordig vooral om de vraag hoe de it-diensten worden gebruikt en niet hoe die it-diensten worden aangeboden. Om dit te verduidelijken legt Hollis graag een link naar de auto-industrie. “In de auto-industrie gaat het niet om hoe je een auto bouwt, maar hoe je die bestuurt.” It’ers blijven belangrijk binnen bedrijven maar hun rol gaat wel veranderen.
Ron Tolido, vice-president en technisch directeur van de afdeling Applications Contintental Europe bij CapGemini, spreekt ook wel van het ‘Black Turkey Syndrome’. “Het is bij it’ers en clouddiensten net alsof je aan een kalkoen iets over Kerstmis vraagt.”
Controle
Alexandra Schless, directeur van de TelecityGroup, vindt ook dat ‘het denkpatroon van it’ers moet veranderen’. “De manier waarop we internet gebruiken is de afgelopen jaren sterk veranderd.” Voor datacenters betekent dat ze gemakkelijk moeten kunnen reageren op de flexibele vraag van hun klanten.
Het argument dat bedrijven graag de controle over hun diensten en data willen houden, begrijpt Schless wel, maar volgens haar verliezen bedrijven die controle juist niet als ze diensten naar de cloud verhuizen. “Wij hebben alles vastgelegd in contracten. Daar staat heel eenvoudig en transparant in wat we aan beveiliging en dienstverlening doen om ervoor te zorgen dat bedrijven juist wel zelf de controle houden.” Een dienst die vanuit een datacenter draait zou juist veiliger zijn dan een die zelf wordt beheerd.
Vertrouwen
Ondanks het heilig geloof in het slagen van clouddiensten, erkennen de drie deskundigen dat het succes valt en staat met vertrouwen. “Bedrijven moeten het vertrouwen hebben in de it-dienstverleners bij wie ze hun clouddiensten onderbrengen.” Om dit vertrouwen te stimuleren heeft EMC-beveiligingsdochter RSA deze week de zogeheten Cloud Trust Authority geïntroduceerd. Dit is een set van cloudgebaseerde diensten om de samenwerking tussen organisaties en it-dienstverleners veilig en soepel te laten verlopen.
Tot slot heeft Hollis nog een tip voor it’ers die willen binnen een bedrijf clouddiensten willen implementeren. “Je moet moet vooral beginnen bij de afdeling die het meeste hardop klaagt over it-problemen. Vaak is dat ook de afdeling die het belangrijkste is voor de omzet”, zegt Hollis.