- Door
- Edwin Feldmann
- geplaatst op
- 18 maart 2011 08:07 uur
Veel advertentieaanbieders informeren de gebruiker niet over de plaatsing van cookies. Ook wordt gebruikers geen toestemming gevraagd voor de plaatsing van cookies.
Dat blijkt uit een onderzoek dat telecomwaakhond OPTA door TNO en het Instituut voor Informatierecht (IViR) heeft laten uitvoeren. Aanleiding voor het onderzoek is de implementatie van de Europese e-Privacy-richtlijn die alle lidstaten voor eind mei in nationale regelgeving omgezet moeten hebben.
De OPTA heeft de huidige situatie laten onderzoeken omdat de telecomautoriteit de organisatie is die belast wordt met het toezicht op het cookiebeleid.
Generieke toestemming
Volgens de OPTA hebben gebruikers beperkte kennis hebben over cookies en behavioural targeting, wat een afgewogen keuze voor de toestemming van cookies belemmert. Ook concluderen de onderzoekers dat toestemming voor het gebruik van cookies veelal wordt gegeven ‘via generieke toestemmingsverlening’, oftewel via de algemene voorwaarden of via (vooraf) ingestelde browserinstellingen.
“Het probleem is echter dat de meeste browsers standaard automatisch cookies accepteren. De gebruiker geeft dus geen expliciete toestemming.” Bovendien blijkt meer dan de helft van de websites de gebruiker niet via de algemene voorwaarden te informeren over het cookiegebruik.
“Ook informatie over het verwijderen van cookies, zoals ten aanzien van flash-cookies, ontbreekt vaak of is zeer summier. Dit punt wordt des te prangender als de ontwikkeling van technieken als HTML5 zich doorzetten”, zo staat in het rapport.
Verder stellen de onderzoekers dat de informatie- en de toestemmingsplicht zoals die zijn voorgeschreven door de Wet bescherming persoonsgegevens onvoldoende worden nageleefd. “De rollen en verantwoordelijkheden van de betrokkenen dienen derhalve nader te worden afgebakend”, aldus de onderzoekers.