- Door
- Rashid Niamat
- geplaatst op
- 28 april 2011 07:59 uur
van ict. Een groot aantal activiteiten moest de aandacht vestigen op de verworvenheden van de sector en het belang voor de samenleving. Kortom het imago moest een boost krijgen.
Toeval of niet, in die zelfde periode was er ook aandacht voor het taalgebruik in de sector en elders. Zo werd de disclaimergenerator van ICT Recht flink ingevuld om de meest ludieke disclaimer te verzinnen en overal onder te plakken. Leuk actie, maar er zat ook een serieuze boodschap bij. Te vaak wordt er met taal gegoocheld om zekerheid en veiligheid te suggereren. Een disclaimer onder de e-mail is niet alleen bedoeld om de verzender ergens voor te vrijwaren. Een disclaimer heeft ook als bijbedoeling de legitieme ontvanger te imponeren; zie eens met wat voor serieus bedrijf u zaken doet.
De Nederlandse Taalunie deed in diezelfde week ook van zich spreken. Deze voorvechters voor correct gebruik van de Nederlandse taal hebben de strijd aangeboden met het ambtelijk taalgebruik. Aan de hand van formulieren, zowel offline als online versies is inzichtelijk gemaakt hoe onmogelijke de overheid communiceert met de klanten, dat zijn bedrijven en burgers. Klanten die in de regel geen mogelijkheid hebben om van leverancier te wisselen en dus verplicht zijn zich door een woordenbrij heen te worstelen, want voor een paspoort of uitkering is er maar een instantie bevoegd.
Terwijl ik de resultaten van zowel de disclaimergenerator als de Taalunie onderzoeken voorbij zag komen was ik zelf druk in de weer met een commercieel document voor een online dienstenaanbieder. Een bestaande factsheet moest worden veranderd naar een actuele en meer leesbare versie. Dat lukt makkelijk waar het betreft de technische specs., cijfertjes veranderen is in de regel voldoende. Maar om het stuk zo aan te passen dat het ook echt leesbaar werd, dat was lastiger. Het ging hier om een document dat al jaren in gebruik was en met enige regelmaat waren aanpassingen doorgevoerd. Of klanten en prospects anno 2011 over de kennis beschikken om factsheets geboren in de vorige eeuw te doorgronden, was echter nog nooit onderzocht.
En daarmee kom ik tot een punt dat tijdens de week van de ict niet aan de orde is gekomen: wat doet de sector er eigenlijk aan beter begrepen te worden?
Mijn voorstel zou zijn: laten we vooral en allereerst vaker ons best doen leesbare offertes, voorwaarden en specificaties te hanteren. Dat komt zowel de omzet als het imago ten goede. Lijkt me echt stukken makkelijker te realiseren – ook voor kleinere ondernemers – dan een grootschalig opgezette week van de ict.